F1 Nieuws

Technisch directeur Red Bull Racing uit kritiek op aanstaande regelwijziging: 'Dat kan je niet doen'

Technisch directeur Red Bull Racing uit kritiek op aanstaande regelwijziging: 'Dat kan je niet doen'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Technisch directeur Red Bull Racing uit kritiek op aanstaande regelwijziging: 'Dat kan je niet doen'

Technisch directeur Red Bull Racing uit kritiek op aanstaande regelwijziging: 'Dat kan je niet doen'
Red Bull Content Pool

Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull Racing, kijkt niet met heel veel plezier vooruit op de aankomende regelwijziging van 2026. De Fransman is van mening dat vooral de motoren er niet veel beter op worden dat jaar.

Sinds 2014 gebruikt de Formule 1 V6 hybride-motoren en dat zal in 2026 niet veranderen, maar wat wel anders wordt is de invloed van de batterij op de krachtbron. Waar er nu nog gebruik wordt gemaakt van een MGU-H, zal dat over drie jaar niet meer het geval zijn. Het vermogen wat daarmee verloren gaat, wordt deels opgevangen door een grotere batterij.

Dit heeft zijn voordelen: met name de uitstoot van de Formule 1-auto's wordt daarmee flink verminderd. Maar er zijn ook nadelen: een batterij moet namelijk opgeladen worden. Volgens Wache zal dat een probleem opleveren, aangezien de nieuwe auto's weinig luchtweerstand hebben en deze dus niet 'afgeremd' wordt door de lucht. De coureur zal dus zelf het gas los moeten laten of zelf moeten remmen om de batterij op te laden. Soms zelfs op de rechte stukken.

Actieve aerodynamica

De FIA heeft inmiddels ook door dat dit een probleem op zou kunnen leveren en is op dit moment aan het kijken naar oplossingen. Onder andere actieve aerodynamica wordt gezien als een hulpmiddel bij het opladen van de batterij. Maar volgens Wache is dit slechts een 'pleister' en wordt daarmee het ware probleem niet aangepakt.

"Je kunt niet pleister op pleister op pleister plakken om iets te bereiken. Je moet het probleem met een grotere blik bekijken en zeggen: "Hoe los ik dit op en hoe los ik mijn probleem op? Welk autokenmerk heb ik nodig om iets te bereiken? Als je een pleister nodig hebt om sommige dingen op te lossen, kun je dat achteraf nog steeds doen. Maar je begint niet eerst met die pleister. Anders werkt het nooit", aldus Wache bij Autosport.

Ook al komt de FIA met een goede oplossing voor het probleem van het opladen van de batterij, verwacht Wache nog altijd dat het racen een stuk minder wordt. Dit omdat het gevoel gewoon minder is.

"De snelheid gaat omlaag en het gevoel is niet zo fijn. De FIA werkt samen met de teams aan de manier waarop deze energie wordt ingezet om het minder vervelend te maken voor de coureur en om een beter snelheidsprofiel over de hele ronde te hebben."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties