Sinds het vertrek van Adrian Newey heeft Red Bull Racing een flinke stap terug gezet op het Formule 1-veld, waarbij teams als McLaren en Ferrari ze voorbij hebben gestoken en aan het einde van het seizoen boven Red Bull stonden in de strijd om het constructeurskampioenschap. Volgens velen is dat het gevolg van het vertrek van Adrian Newey.
De meesterontwerper, die vanaf het begin af aan onderdeel was van Red Bull Racing, maakte na 18 jaar de keuze om te vertrekken bij het Oostenrijkse team. Newey heeft in zijn carrière 26 titels gewonnen met zijn ontworpen bolides, waarvan zes met Max Verstappen en dus is het niet gek dat de invloed van Newey als immens wordt gezien. Maar volgens Christian Horner valt dat allemaal reuze mee.
Dat de terugval van Red Bull begon op het moment dat Newey net zijn vertrek had aangekondigd, tijdens de Grand Prix van Miami, is in de ogen van de Brit pure toeval. Niemand heeft zo'n grote invloed op een Formule 1-team, ook een legende als Adrian Newey niet.
"Natuurlijk is het triest om Adrian te zien vertrekken - hij heeft een belangrijke rol gespeeld in het team gedurende zijn tijd bij ons, maar het was gewoon toeval dat het weekend waarin hij zijn vertrek aankondigde, het weekend was waarin we een beetje een dip zagen", zei Horner in gesprek met PlanetF1.
"Niemand kan zo snel zo'n impact hebben. Ik denk dat Adrian de eerste is om dat toe te geven. Maar ik denk dat ik echt blij ben met hoe het team zich aan het einde van het jaar heeft hersteld - poleposition en de racewinst in Qatar, wat eind augustus, begin september nog ondenkbaar zou zijn geweest."
Lees ook
Liam Lawson krijgt belangrijk advies van voormalig teambaas Max Verstappen
Esteban Ocon op bizarre wijze gesnapt door Alpine na geheim bezoek aan F1-concurrent
Adrian Newey op achterstand door Red Bull
Hoewel Christian Horner weet dat de invloed van Adrian Newey minder groot is dan velen denken, heeft men bij Aston Martin nog altijd het gevoel dat ze het ontbrekende stukje van de puzzel binnen hebben gehaald. Al moet Newey zijn nieuwe team nu al teleurstellen: hij heeft voor de ontwikkeling van de 2026-auto al twee maanden achterstand door het feit dat Red Bull hem pas op 2 maart de officiële overstap laat maken.
"Ik loop al twee maanden achter", zei Newey onlangs, aangezien de teams vanaf 1 januari al aan de nieuwe auto mogen werken. "Maar in werkelijkheid is het natuurlijk meer dan dat, want ik loop niet alleen achter met het bekijken van de regels vergeleken met toen ze uitkwamen... Je moet ook echt voor een CAD-systeem [computerondersteund ontwerp] zitten om alle vakjes aan te kunnen vinken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties