Aan het begin van het 2022 Formule 1-seizoen had Ferrari op de rechte stukken een voordeel ten opzichte van Red Bull Racing. Het Italiaanse team liep harder dan de auto van Max Verstappen en dat had grotendeels te maken met de sterke Ferrari-motor. Maar gedurende het seizoen werd die voorsprong steeds kleiner.
Nu is het zelfs zo dat Ferrari een flinke achterstand heeft op Red Bull Racing, als het op de rechte stukken aankomt. Op Spa-Francorchamps liep de RB18 van Verstappen - met DRS - 30 kilometer harder dan de Ferrari F1-75 van Carlos Sainz. Nu is duidelijk geworden waarom dit het geval is.
Ferrari heeft het zekere voor het onzekere genomen na de geplofte motoren eerder dit seizoen en telkens het vermogen wat teruggeschroefd. Charles Leclerc kende in Spanje een DNF door een kapotte motor, waarna Ferrari de motor wat dichtkneep. Na de GP van Azerbeidzjan (wederom een DNF door een kapotte motor van Leclerc) werd die nóg verder dichtgeknepen. En toen de krachtbron van Carlos Sainz in de hens ging in Oostenrijk, was het voor Ferrari helemaal duidelijk: de motor moet op de conservatieve stand gezet worden.
Hierdoor is de voorsprong op de rechte stukken verdwenen en hebben Leclerc en Sainz moeite om de Red Bull bij te houden op hoge snelheid. Maar op Monza moet dit allemaal gaan veranderen. Tijdens de thuisrace van Ferrari gaat het Italiaanse team de motoren volledig open gooien, om het seizoen alsnog een positieve draai te geven en op Monza te winnen.
'Ferrari zit met samengeknepen billen'
De volledige open geschroefde motor, in combinatie met een super dunne achtervleugel, moeten Ferrari naar de overwinning gaan stoten op Monza. Zeker nu de vernieuwde hybride systemen (meer vermogen en minder gewicht) in Spa-Francorchamps werden geïntroduceerd. Maar aan de pitmuur van Ferrari zullen Mattia Binotto en Laurent Mekies met samengeknepen billen zitten.
De kans op een plofmotor bij de Italianen is dit weekend aanzienlijk groter, aangezien de krachtbron volledig opengezet zal worden. Mocht dit gebeuren, kan Binotto rekenen op bakken kritiek vanuit de aanwezige fans, de Italiaanse pers en vanuit het management in Maranello...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties