F1 Nieuws

Ferrari-krachtbron krijgt upgrade in tweede helft seizoen

Ferrari-krachtbron krijgt upgrade in tweede helft seizoen
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Ferrari-krachtbron krijgt upgrade in tweede helft seizoen

Ferrari-krachtbron krijgt upgrade in tweede helft seizoen
Red Bull Content Pool

Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc kunnen gebruik maken van een betere motor tijdens de tweede helft van het seizoen. Na de zomerstop zal de Italiaanse renstal een laatste nieuwe upgrade meebrengen om de motor te verbeteren.

In tegenstelling tot andere motorfabrikanten heeft Ferrari ervoor gekozen om met veelal dezelfde onderdelen te blijven rijden als vorig seizoen. Hierdoor hebben sommige onderdelen uit 2020 nog geen upgrade gekregen. Volgens teambaas Mattia Binotto zal de nieuwe krachtbron het gat naar Mercedes en Red Bull verkleinen.

"Volgens de regelgeving van dit seizoen mag je een gloednieuwe motor gebruiken gedurende het seizoen. Hierdoor kunnen we dus upgrades meebrengen voor elk onderdeel van de krachtbron (verbrandingsmotor, turbo, batterijen, MGU-H, MGU-K). Tijdens het begin van het seizoen hebben we een aantal onderdelen vervangen maar niet allemaal. We zullen een verbetering van de onderdelen meenemen die ons moeten gaan helpen tijdens de tweede seizoenshelft en volgend seizoen" aldus de Italiaanse teambaas tegenover F1i.com.

Vooruitgang

Ondanks het snelheidsverschil met Mercedes en Honda heeft Ferrari al een hele verbetering doorgevoerd tijdens de winter. Dit jaar kent het team uit Maranello een veel beter seizoen met twee pole positions en drie podiumplaatsen. Een hele verbetering met afgelopen seizoen dat door velen werd gezien als het slechtste seizoen voor de Italianen sinds begin jaren '80.

Volgens teambaas Binotto heeft het team deze vooruitgang te danken aan niet alleen het chassis maar ook aan de operationele kant. Het viel eerder al op dat er meer rust heerste bij Ferrari dan voorgaande jaren. "Ons doel was om onszelf op elk mogelijk vlak te verbeteren. Ik neem als voorbeeld de pitstops. Ik noem een pitstop geslaagd als hij onder de drie seconden ligt, misschien vinden veel mensen dat vrij hoog maar het gaat in een race om consistente stops en niet de snelste van de wereld. Als je stilstaat voor 4, 5 seconde dan is dat funest voor je race. 84% van onze stops dit jaar was onder de drie seconde terwijl dat afgelopen jaar 48% was. Een goede stap vooruit van onze pitcrew dus" vertelt Binotto.

Red Bull Racing is erg snel tijdens pitstops zo weet ook Binotto. "Afgelopen jaar waren we achtste in het pitstop kampioenschap, dit jaar staan we tweede met alleen Red Bull boven ons".

Achterstand

Volgens Binotto staat Ferrari dit jaar zeven tiende achter Red Bull en Mercedes. Dat gat is volgens de teambaas echter niet toe te wijden aan één specifiek aspect binnen het team. "Als team is de verbetering in de auto en het team zelf een grote vooruitgang. De gaten van zeven tiende zijn er nog steeds maar hieronder vallen meerdere dingen zoals aerodynamica en de motor. Ik denk niet dat we tekort komen op een vlak maar op meerdere vlakken. Dat is iets goeds want het is moeilijker om op een onderdeel te verbeteren dan een heleboel" aldus Binotto.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties