In 2022 begon Max Verstappen met een auto waar hij zich niet helemaal comfortabel in voelde. De nieuwe reglementen hadden ervoor gezorgd dat de auto's van nature wat meer onderstuur kregen en door het flinke overgewicht van de RB18 (20 kilo aan de start van het seizoen), werd het onderstuur alleen maar verergerd.
Sergio Pérez wist hier in de eerste paar races wat beter mee om te gaan, omdat hij uit zichzelf al meer van een 'neutrale' auto houdt. Vooral in de kwalificatie zat hij hierdoor vaak tegen de tijd van Verstappen aan, of zoals in Saoedi-Arabië zelfs vóór de Nederlander. Dit kwam omdat Verstappen van een sterke voorkant houdt.
De Limburger wil een auto die erg sterk instuurt en dat deze aan de achterkant dan wat losser is, neemt hij op de koop toe. Dit is ook de snelste manier om over een circuit te rijden en de meeste grootheden hanteren deze rijstijl. Doordat de RB18 niet direct een sterke voorkant had, was de start van het seizoen lastig voor Verstappen.
RB19 helpt zowel Verstappen als Pérez
Maar in 2023 hoeft Verstappen niet te vrezen dat zijn auto aan het begin van het seizoen niet doet wat hij wil. Volgens Helmut Marko heeft Red Bull Racing een auto weten te ontwerpen die in de kracht speelt van beide coureurs. Zowel Verstappen als Pérez kunnen hun lievelingsafstelling gebruiken dit seizoen!
"Vorig jaar hadden we een auto waar 'Checo' erg goed mee ging in het begin. Naarmate de auto verder ontwikkeld werd, werd Max alsmaar gelukkiger. Het verschil is dat Max houdt van een erg sterke voorkant, die bijt. Checo is daar wat anders in. Hij wil een meer volgzame auto", begint Marko.
"Maar we hebben dit jaar een oplossing gevonden, waardoor beide coureur hun kwaliteiten kunnen tonen in de auto", zo laat de Red Bull-adviseur weten bij Sky Germany.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties