Breaking. Eerste beelden van de Formule 1-auto’s voor 2022

Het Italiaanse LiveGP heeft de eerste foto’s van de 2022 Formule 1-auto’s ontvangen. Tot nu toe moesten we het doen met renders vanuit de Formule 1 en hobbyisten, maar voor het eerst is de auto ook echt in elkaar gemonteerd. De grootste verandering aan de nieuwe bolides is de manier waarop de auto’s downforce vergaren.

Op dit moment moeten Formule 1-auto’s het vooral hebben van de voorvleugel en bargeboards als het gaat om het genereren van downforce. Dit werkt ontzettend goed: de huidige bolides zijn de snelste die we ooit hebben gehad, maar het heeft ook een nadeel.

Door de verschillende flappen en onderdelen op de vleugels en bargeboards creëert een F1-auto veel vuile lucht. De lucht die in een rechte lijn tegen een bolide aankomt, komt er circulerend achter vandaan. Als twee auto’s in gevecht zijn met elkaar, zorgt dit ervoor dat jagende rijder geen kans heeft om aan te vallen, aangezien de vuile lucht ervoor zorgt dat hij bijna de helft van zijn downforce verliest.

Hierom is er in 2011 DRS geïntroduceerd, omdat het inhalen steeds lastiger werd, nadat coureurs elkaar niet meer konden volgen op een circuit. Veel fans zijn geen fan van DRS, omdat het een kunstmatige manier van inhalen is.

Tekst gaat verder onder foto
De Formule 1 bolide voor 2022 ©LiveGP.it

2022

In 2022 veranderen de bolides om het racen te verbeteren. De voor- en achtervleugel wordt ontzettend simpel en de bargeboards verdwijnen volledig. In plaats daarvan komt het zogeheten ‘ground effect’ terug in de Formule 1. Hiermee wordt er een soort tunnel gecreëerd onder de auto, waar de lucht sneller doorheen jaagt en de auto naar de grond trekt. 

Volgens de regelmakers moeten auto’s daardoor veel minder downforce verliezen als ze achter een andere bolide rijden. Waar dat nu zo’n 50% tot 60% is, moet dat in 2022 nog maar 10% zijn, waardoor racen weer mogelijk moet zijn.

Mochten de regels inderdaad werken zoals verwacht, zal ook DRS gedurende het 2022 uit de Formule 1 verdwijnen.

De Formule 1 bolide voor 2022 ©LiveGP.it

Net Binnen

Deze records kan Max Verstappen nog breken in 2022

Aankomend weekend kan Max Verstappen zijn tweede Formule 1-wereldtitel op zijn naam schrijven. Hiervoor moet er nog wel wat geks gebeuren, maar het 2022...

Ross Brawn ziet nadeel voor Schumacher in vergelijking met Verstappen: ‘De vaders’

Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, heeft zich bij het Duitse Sport1 uitgelaten over Mick Schumacher. De jonge Duitser, die in 2020...

Voormalig FIA-voorzitter over Charles Leclerc: ‘Hij mist nog iets’

Jean Todt, voormalig voorzitter van de FIA én vader van Nicholas Todt, heeft zich uitgelaten over Charles Leclerc. Dit is opvallend, omdat Nicholas Todt...

Esteban Ocon prijst zichzelf: ‘Alleen Hamilton heeft het beter gedaan’

Alpine-coureur Esteban Ocon neemt het in 2022 voor het tweede jaar op rij op tegen Fernando Alonso in hetzelfde materiaal en volgens de Fransman...

Lando Norris doet bijzondere onthulling over McLaren-bolide

Lando Norris is, voor het tweede jaar op rij, teamgenoot Daniel Ricciardo de baas binnen McLaren. De jonge Brit heeft in 2022 al 88...