Breaking. Eerste beelden van de Formule 1-auto’s voor 2022

Red Bull Content Pool

Het Italiaanse LiveGP heeft de eerste foto’s van de 2022 Formule 1-auto’s ontvangen. Tot nu toe moesten we het doen met renders vanuit de Formule 1 en hobbyisten, maar voor het eerst is de auto ook echt in elkaar gemonteerd. De grootste verandering aan de nieuwe bolides is de manier waarop de auto’s downforce vergaren.

Op dit moment moeten Formule 1-auto’s het vooral hebben van de voorvleugel en bargeboards als het gaat om het genereren van downforce. Dit werkt ontzettend goed: de huidige bolides zijn de snelste die we ooit hebben gehad, maar het heeft ook een nadeel.

Door de verschillende flappen en onderdelen op de vleugels en bargeboards creëert een F1-auto veel vuile lucht. De lucht die in een rechte lijn tegen een bolide aankomt, komt er circulerend achter vandaan. Als twee auto’s in gevecht zijn met elkaar, zorgt dit ervoor dat jagende rijder geen kans heeft om aan te vallen, aangezien de vuile lucht ervoor zorgt dat hij bijna de helft van zijn downforce verliest.

Hierom is er in 2011 DRS geïntroduceerd, omdat het inhalen steeds lastiger werd, nadat coureurs elkaar niet meer konden volgen op een circuit. Veel fans zijn geen fan van DRS, omdat het een kunstmatige manier van inhalen is.

Tekst gaat verder onder foto
De Formule 1 bolide voor 2022 ©LiveGP.it

2022

In 2022 veranderen de bolides om het racen te verbeteren. De voor- en achtervleugel wordt ontzettend simpel en de bargeboards verdwijnen volledig. In plaats daarvan komt het zogeheten ‘ground effect’ terug in de Formule 1. Hiermee wordt er een soort tunnel gecreëerd onder de auto, waar de lucht sneller doorheen jaagt en de auto naar de grond trekt. 

Volgens de regelmakers moeten auto’s daardoor veel minder downforce verliezen als ze achter een andere bolide rijden. Waar dat nu zo’n 50% tot 60% is, moet dat in 2022 nog maar 10% zijn, waardoor racen weer mogelijk moet zijn.

Mochten de regels inderdaad werken zoals verwacht, zal ook DRS gedurende het 2022 uit de Formule 1 verdwijnen.

De Formule 1 bolide voor 2022 ©LiveGP.it

Net binnen

Max Verstappen neemt deel aan 24 uur van Spa-Francorchamps

Formule 1-coureur Max Verstappen zal vanmiddag deelnemen aan de virtuele 24 uur van Spa-Francorchamps. Met zijn teamgenoten van Team Redline probeert de Nederlander zijn...

Horner nog steeds kwaad om juichen én opmerkingen Mercedes

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is nog altijd niet te spreken over Mercedes, na het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Groot-Brittannië....

Schade voor Red Bull Racing valt veel groter uit dan gedacht

Helmut Marko, adviseur van Red Bull, liet afgelopen week weten dat Red Bull Racing een schade had van 750.000 euro aan de RB16B van...

Nico Rosberg reageert op incident tussen Verstappen en Hamilton

Voormalig Mercedes-coureur én Formule 1-wereldkampioen van 2016, Nico Rosberg, heeft voor het eerst gereageerd op het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in...

Max Verstappen reageert op taxi-grap: ‘Ik vreesde voor mijn leven’

Max Verstappen werd, voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, voor de gek gehouden door Red Bull Racing en Channel 4. Steve Jones, presentator bij...