Auto-ontwikkelaar Adrian Newey heeft onthuld waar hij zich momenteel het meest op focust bij het team van Aston Martin. Het ambitieuze raceteam wil volgend jaar meedoen om de prijzen in de koningsklasse, mede dankzij de expertise van Newey.
De Britse meesterbrein vertrok vorig jaar bij het team van Red Bull Racing, waarna hij de overstap maakte naar de equipe van Lawrence Stroll. Het raceteam timmert hard aan de weg door middel van het aanleggen van een gigantisch ontwikkelingscomplex, waar ook een gloednieuwe windtunnel in is gebouwd.
Waar Newey zich precies mee bezig houdt is over het algemeen een geheim, maar hier en daar schemert er wat van zijn werkzaamheden door. Dat is nu ook gebeurd, want tegen het Duitse F1-Insider heeft hij het een en ander gezegd. "Dit is de lay-out van de voor- en achterwielophanging, de grootte van de brandstoftank en de wielbasis", begint Newey, onthullend dat hij werkt aan basisstructuur van de AMR26.
"Aan de ene kant hebben we niet genoeg tijd. En aan de andere kant zijn onze simulatietools misschien een beetje zwak. We moeten dus proberen om de best mogelijke inschattingen te maken. Als het nodig is, kunnen de carrosserie en de vleugels tijdens het seizoen worden aangepast."
Lees ook
Juan Pablo Montoya schokt: 'Max Verstappen heeft al getekend bij Mercedes'
F1-insider waarschuwt Max Verstappen voor grote verandering bij Red Bull na vertrek Christian Horner
Vergelijking met 2022
Binnen de Formule 1 heerst het gevoel dat de regels voor 2026 zó streng worden, dat alle auto's enorm op elkaar zullen lijken. In 2022 gebeurde hetzelfde, zo kan Newey zich herinneren.
"Mijn gedachten over de regelgeving voor '26 zijn vergelijkbaar met wat mijn gedachten waren over de grote verandering in de regelgeving voor 2022: aanvankelijk dacht ik dat de regelgeving zo dwingend was dat er niet veel meer overbleef [voor een ontwerper]. Maar dan begin je je te verdiepen in de details en realiseer je je dat er meer flexibiliteit is voor innovatie en verschillende benaderingen dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat zagen we aan het begin van 2022, met teams die echt heel verschillende richtingen insloegen."
"Nu, vier seizoenen later, zijn ze natuurlijk grotendeels naar elkaar toegegroeid, maar aanvankelijk was dat niet het geval. Variatie tussen de teams is geweldig. Het is allemaal een beetje saai als de auto's er identiek uitzien en de enige manier waarop je ze uit elkaar kunt houden de livery is", aldus de auto-ontwerper.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties