De afgelopen week zijn er veel speculaties geweest over het budgetplafond in de Formule 1. Meerdere platformen waren ervan overtuigd dat er twee teams waren die een 'substantiële overtreding' hadden begaan en de kostenlimiet overschreden hadden. Het Italiaanse Sky Italia - de Italiaanse tak van het zéér betrouwbare Sky Sports - wist zelfs te melden dat zij wisten wie die teams waren.
Volgens Sky Italia waren Ferrari en Red Bull Racing helemaal oké als het aankwam op de overtreding van het budgetplafond, terwijl er twee topteams de limiet hadden overschreden. Dit betekende dat het Italiaanse medium wist dat het om McLaren en Mercedes zou gaan, waardoor er wellicht grote gevolgen zouden zijn voor het kampioenschap van Lando Norris en Oscar Piastri.
Corriere della Sera, een ander Italiaans medium, kwam op maandag echter met het nieuws dat McLaren niet over de limiet zou zijn gegaan, maar dat zij zich hadden gehouden aan de cost cap. Dit alles zorgde voor veel verwarring, waardoor men met smart aan het wachten was op het rapport van de FIA. En het bestuursorgaan heeft dat nu eindelijk naar buiten gebracht.
Lees ook
George Russell is woedend en plaatst on-board beelden van Max Verstappen op social media
Lewis Hamilton verrast met opmerking over agressieve actie Max Verstappen
Grote verrassing
Maar tot de grote verrassing van bijna iedere Formule 1-fan, die het nieuws de laatste tijd gevolgd heeft, blijkt er geen enkel team over het limiet te zijn gegaan. Negen teams hebben zich keurig aan alle regels gehouden en zijn volledig goedgekeurd door de FIA. Slechts één renstal ging wel de fout in: Aston Martin.
Hier was overigens al van bekend dat het niet helemaal juist was gegaan. Het Britse team is echter niet over de limiet gegaan, maar heeft een procedurefout gemaakt. De documenten waren allemaal op tijd ingeleverd, maar de handtekening van de auditor ontbrak nog. Deze werd uiteindelijk te laat gezet, waardoor Aston Martin een boete krijgt - welke niet al te heftig zal zijn, gezien het feit dat zij zich wel aan de regels gehouden hebben.
Voor de rest heeft ieder team zich keurig aan de regels gehouden. Ook de motorfabrikanten hebben geen limieten overschreden en zijn binnen de cost cap gebleven, waardoor de Cost Cap Administration van de FIA het onderzoek naar 2024 nu officieel heeft afgerond en zich kan gaan richten op het 2025-seizoen - waar de teams volgend jaar maart de documenten voor in moeten zullen leveren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties