F1 Nieuws

F1-teambaas zag 'illegaal' foefje bij McLaren tijdens 2024-seizoen: 'Ik ben hier gefrustreerd over...'

F1-teambaas zag 'illegaal' foefje bij McLaren tijdens 2024-seizoen: 'Ik ben hier gefrustreerd over...'
BSR Agency
F1 Nieuws

F1-teambaas zag 'illegaal' foefje bij McLaren tijdens 2024-seizoen: 'Ik ben hier gefrustreerd over...'

F1-teambaas zag 'illegaal' foefje bij McLaren tijdens 2024-seizoen: 'Ik ben hier gefrustreerd over...'
BSR Agency

Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat de flexibele voorvleugel van McLaren mogelijk een grote rol heeft gespeeld in het 2024-constructeurskampioenschap.

Afgelopen seizoen speelden de zogenaamde 'flexi-wings' een zeer grote rol. Met name de teams van McLaren en Mercedes maakten gebruik van flink doorbuigende voor- en achtervleugels, tot grote onvrede van Red Bull en Ferrari. De beide teams besloten dan ook naar de FIA te stappen om opheldering te vragen over het gebruik van een flexibele voorvleugel.

De wereldautosportbond besloot tijdens de Grote Prijs van België in actie te komen en camera's te plaatsen op de neus van verschillende auto's. Op die manier kon de FIA meten hoe ver de voorvleugels van verschillende teams precies bewogen onder verschillende snelheden. Al snel kwam de FIA echter met de conclusie dat er geen regelwijzigingen nodig waren.

Vasseur zag flexi-wing voor groot voordeel zorgen bij McLaren

McLaren en Mercedes konden dus gewoon doorgaan met hun flexibele voorvleugels, iets wat volgens Red Bull niet helemaal legaal was en voor een flink voordeel zorgde tijdens meerdere Grands Prix. Ook Vasseur zag de flexibele voorvleugel van McLaren een grote rol spelen in het verloop van het constructeurskampioenschap.

Op de vraag of het gebruik van een flexibele voorvleugel een bepalende factor is geweest in het 2024-kampioenschap, zei Vasseur: "Ik denk het wel. Ik ben hier een beetje gefrustreerd over, want het zijn duidelijke prestaties en we wachten twee maanden op de beslissing (van de FIA, red.) of het legaal is of niet", zo begon de Ferrari-teambaas bij Motorsport.com.

"En met het kostenplafond moet je altijd rekening houden met het kostenplafond. Dat betekent dat je efficiënt met het budget moet omgaan. Het betekent dat als je aan een ontwikkeling begint en deze uiteindelijk niet doorgaat, je € 600.000 verbrandt. We hadden de discussie twee jaar geleden met het verhaal van Red Bull, dat het niet is omdat je een half miljoen verbrandt, dat is een half miljoen van de 150 miljoen", voegde de teambaas toe.

"Het is een half miljoen op drie of vier miljoen aan ontwikkeling, want je hebt je mensen, je hebt de racekosten, je hebt dit, dit en dit en aan het eind heb je de ontwikkeling en je hebt X miljoen aan ontwikkeling. Maar het is een kleine X, en als je een half miljoen voor niets verbrandt, kun je dat niet ergens anders aan uitgeven. En dat is zeker het moment waarop het voor mij meer was dan op het randje van het verhaal", aldus Vasseur.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties