Het doorgaans goed geïnformeerde Duitse medium Auto, Motor und Sport (AMuS) weet te melden dat de Formule 1 en de FIA momenteel aan het overwegen zijn om in 2028 met V10-motoren te rijden. De befaamde krachtbron zou dan gebruik maken van duurzame brandstof. Daarmee zouden de geplande 2026-motoren, 50/50-verdeling tussen elektrisch vermogen en een verbrandingsmotor, dus kunnen komen te vervallen.
Vanaf 2026 gaat de Formule 1 zoals we die nu kennen drastisch op de schop. Zo komt er een elfde team bij, worden de auto's een stuk kleiner, smaller en lichter, en komt er een compleet nieuwe motorformule om de hoek kijken, eentje waarbij de MGU-H komt te vervallen en er een 50/50-verdeling zal zijn tussen de elektrische kant van de motor en de verbrandingsmotor.
Er zijn echter grote zorgen over de 2026-motoren bij zowel de teams als verschillende Formule 1-insiders met technische know-how. Zo zou het goed mogelijk kunnen zijn dat er gezien de grootte en de omvang van de regelwijziging één team dominant is voor de eerste paar seizoenen, zoals we ook zagen in 2014 met Mercedes bij de switch van atmosferische V8-motoren naar V6-hybridemotoren.
Lees ook
'Red Bull en McLaren beginnen raceweekend in China met groot nadeel: VT1 in gevaar'
Het sterk afwijkende tijdschema voor de Formule 1 Grand Prix van China 2025
Damon Hill spreekt onvrede uit over Max Verstappen in verglijking met F1-legende
Ben Sulayem stelt terugkeer V10-motoren voor
Om een herhaling van 2014 te voorkomen, zou FIA-president Mohammed Ben Sulayem een voorstel hebben ingediend om de huidige motorregels met twee jaar te verlengen, tot en met 2028. Daarna zou de Formule 1 dan direct de switch maken naar de V10-krachtbron, zo weet AMuS te melden.
Hiermee komt Ben Sulayem teams als Red Bull en Ferrari tegemoet, terwijl Honda en Audi fel tegen zouden zijn vanwege de hoge investeringen die al zijn gedaan bij de ontwikkeling van de 2026-hybridemotoren. Daarnaast zouden de twee merken ook niet zijn teruggekeerd naar de Formule 1 als er geen nieuwe motorformule zou komen. Het lijkt daarmee dus voor de hand te liggen dat er wel zal worden gereden met de 2026-hybridemotoren.
'Drie jaar V6-hybridemotoren, daarna overstap naar V10'
Hoe dan ook, de FIA lijkt vastberaden om het plan doorgang te laten vinden. Volgens de Auto, Motor und Sport zou de autosportfederatie namelijk een werkgroep in het leven hebben geroepen om het alternatief van een V10-motor te onderzoeken. Daarin zal onder meer worden besproken hoe lang de 2026-regels precies van kracht zullen zijn.
Om fabrikanten als Honda en Audi tegemoet te komen, maar ook V10-motoren terug te brengen, zou de FIA kunnen beslissen om de 2026-motorregels maar voor drie jaar te laten gelden, in plaats van de eerder besproken vijf jaar. Vanaf 2029 zou er dan alsnog kunnen worden geswitcht naar goedkopere, luidruchtigere V10-motoren.
De FIA kan in ieder geval niet meer te lang op zich laten wachten met een besluit, aangezien uitstel voor negatieve gevolgen kan zorgen bij de teams, fabrikanten en mogelijke investeerders.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties