F1 Nieuws

'Ferrari-dominantie in Austin kwam door geheim onderdeel op F1-auto'

'Ferrari-dominantie in Austin kwam door geheim onderdeel op F1-auto'
Imago Daily Sport/BSR Agency
F1 Nieuws

'Ferrari-dominantie in Austin kwam door geheim onderdeel op F1-auto'

'Ferrari-dominantie in Austin kwam door geheim onderdeel op F1-auto'
Imago Daily Sport/BSR Agency

Het doorgaans goed geïnformeerde Motorsport.com weet te melden dat Ferrari zo goed voor de dag kwam in Austin door een geheim nieuw onderdeel op de SF-24.

In Austin bracht het merendeel van de teams nieuwe onderdelen mee. Onder meer Red Bull, McLaren, Mercedes, Aston Martin en Haas waren de teams die met grote pakketten aan nieuwe onderdelen op de proppen kwamen in het Texaanse Austin.

Ferrari was een van de weinige teams die zonder nieuwe onderdelen naar Austin kwam. Althans, dat deed de Italiaanse grootmacht zo lijken, aangezien er op het FIA-document met daarop alle updates van alle teams was te zien dat Ferrari niets van nieuwe onderdelen had meegenomen naar de Verenigde Staten.

Ferrari brengt wél updates mee naar Austin

In gesprek met Motorsport.com laat Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur echter weten dat zijn equipe wel degelijk nieuwe onderdelen mee heeft genomen naar de Grand Prix van de Verenigde Staten. Op de vraag waarom Ferrari dan niets heeft opgegeven aan de FIA, beroept Vasseur zich op een artikel in de Sporting Regulations van de Formule 1.

"Het is niet omdat we iets niet verklaren dat we iets niet meebrengen. We moeten duidelijk zijn dat de upgrades over de uiterlijke vorm gaan", vertelde Vasseur, doelend op artikel 19.1c van de Sporting Regulations.

In dat desbetreffende artikel staat dat "alle belangrijke aerodynamische en carrosserie-onderdelen en samenstellingen omvat die niet tijdens een eerdere competitie of TCC (Testing of Current Cars, red.) zijn gebruikt en die bedoeld zijn om tijdens de competitie te worden gebruikt".

Nieuwe flexi-wing voor Ferrari

Maar wat voor soort nieuwe onderdelen bracht Ferrari dan mee naar Austin? Volgens Motorsport.com gaat het om een hernieuwde structuur van de voorvleugel om zo nog meer gebruik te maken van de aëro-elasticiteit van de vleugel. Met andere woorden: om de voorvleugel nog flexibeler te maken.

Volgens Vasseur was de update van belang, maar is het geen 'game-changer'. "Uiteraard is het geen game-changer, maar we bevinden ons vandaag in een situatie waarin elke honderdste van een seconde een verschil maakt", begint de teambaas.

"In de kwalificatie hadden we twee of drie auto's met minder dan een tiende achter ons, en dat betekende dat als deze details of een andere tot op de honderdste van een seconde nauwkeurig zijn, we het moeten doen", aldus de Ferrari-kopman.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties