F1 Nieuws

FIA introduceert nieuwe regels: valse starts en bandenreglement gaan op de schop

FIA introduceert nieuwe regels: valse starts en bandenreglement gaan op de schop
BSR Agency
F1 Nieuws

FIA introduceert nieuwe regels: valse starts en bandenreglement gaan op de schop

FIA introduceert nieuwe regels: valse starts en bandenreglement gaan op de schop
BSR Agency

De FIA heeft deze week aanpassingen gedaan aan de regelementen, waardoor het vanaf nu niet meer mogelijk zou moeten zijn om een valse start te maken bij een Grand Prix in de Formule 1. Daarnaast introduceert de FIA ook een nieuw bandenreglement, wat ervoor moet zorgen dat teams geen vrije trainingen meer uitzitten.

De update in het reglementenboek komt voort uit de controverse rondom de mogelijk valse start van Lando Norris tijdens de Saoedische Grand Prix. Volgens meerdere concurrenten van Norris zou hij bewogen hebben terwijl de lichten nog niet uit waren, maar ondanks deze bewering ging de transponder in de auto van de Britse coureur niet af. Hierdoor mocht Norris zonder penalty zijn weg vervolgen.

De nieuwe regels verklaren dat de transponder in de toekomst niet meer 'heilig' zal zijn, maar in plaats daarvan zal er een straf uit worden gedeeld als ze bewegen "nadat het vier-seconden-licht is gaan branden en voordat het startsignaal wordt gegeven door alle rode lichten te doven". De 'vier-seconden' waarschuwing wordt gegeven wanneer het tweede paar rode lichten brandt voor de start. Dit geeft de stewards de mogelijkheid om zelf te bepalen of een coureur te vroeg van start is gegaan.

Nieuw bandenreglement

Hiernaast zijn er ook nieuwe regels geïntroduceerd wat betreft het bandenreglement tijdens een natte vrije training. Bij het geval van een natte eerste, tweede of derde vrije training moeten de teams één bandenset afstaan, uiterlijk twee uur na de derde vrije training.

Op deze manier hebben de teams er geen baat bij om alle banden op te sparen, omdat ze ongeacht wat er gebeurt toch een set moeten inleveren. Hierdoor hoopt de FIA dat de constructeurs hun coureurs vaker de baan op laten gaan tijdens een natte vrije training. De aanleiding van deze verandering komt mede vanuit F1-directeur Stefano Domenicali, die zijn onvrede uitte toen er veel teams binnen bleven tijdens de tweede vrije training op het circuit van Suzuka.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties