F1 Nieuws

FIA voert grote wijziging door voor Grand Prix Monaco 2025 om optocht te voorkomen

FIA voert grote wijziging door voor Grand Prix Monaco 2025 om optocht te voorkomen
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

FIA voert grote wijziging door voor Grand Prix Monaco 2025 om optocht te voorkomen

FIA voert grote wijziging door voor Grand Prix Monaco 2025 om optocht te voorkomen
Red Bull Content Pool

De Formule 1 Grand Prix van Monaco is al jaren een zorgenkindje voor de koningsklasse van de autosport. Het is één van de meest iconische races van de kalender, maar ook vaak niet om aan te gluren voor de fans. Dit vanwege het feit dat er weinig inhaalmogelijkheden zijn op het Circuit de Monaco in Monte Carlo.

De huidige Formule 1-auto's zijn te breed en lang geworden voor een circuit als Monaco, waardoor inhalen praktisch onmogelijk is voor de coureurs. In 2024 werd dat pijnlijk duidelijk, toen George Russell over de radio liet weten dat hij flink gas terug ging nemen om zijn banden te sparen, maar alsnog niemand een weg langs de Brit wist te vinden. Maar hier gaat de FIA tegen optreden.

Om ervoor te zorgen dat de Grand Prix van Monaco in 2025 géén optocht wordt, heeft het bestuursorgaan besloten om een verplichte twee-stop strategie te implementeren voor de race. Dat betekent dat iedere coureur minimaal twee keer een pitstop moet maken, wil hij aan de reglementen hebben voldaan.

Statement FIA

In een statement zegt de FIA het volgende: "De FIA World Motor Sport Council heeft een voorstel beoordeeld met betrekking tot de implementatie van een verplichte 2-stop strategie [in zowel natte als droge omstandigheden] voor de GP van Monaco, met als voornaamste doel om het sportieve spektakel van deze race te verbeteren gezien de opmerkelijke moeilijkheden bij het inhalen op dit circuit. Na recente discussies in de F1-commissie is een specifieke vereiste voor de GP van Monaco goedgekeurd die het gebruik van ten minste drie sets banden verplicht stelt tijdens de race, met een minimum van twee verschillende bandencompounds die gebruikt moeten worden als het een droge race is", aldus het bestuursorgaan van de Formule 1.

Het is overigens niet de eerste keer dat de FIA een verplichte twee-stop strategie implementeert. Dit gebeurde ook tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023, omdat er zorgen waren over de Pirelli-banden. Het agressieve asfalt - en vooral de kerbs - zouden kunnen zorgen voor klapbanden, waardoor de FIA besloot om de coureurs verplicht meerdere keren naar binnen te halen, om zo ongelukken te voorkomen.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties