F1 Nieuws

Helmut Marko doet onthulling over problemen RB20: 'Dat is extreem'

Helmut Marko doet onthulling over problemen RB20: 'Dat is extreem'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Helmut Marko doet onthulling over problemen RB20: 'Dat is extreem'

Helmut Marko doet onthulling over problemen RB20: 'Dat is extreem'
Red Bull Content Pool

Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft na afloop van de Grand Prix van Italië laten weten wat er precies mis is met de RB20. Volgens de Oostenrijkse oud-coureur is het inmiddels duidelijk dat er een "fundamenteel probleem" is met de bolide van Max Verstappen en Sergio Pérez.

Het seizoen van Red Bull verloopt erg wisselvallig. Waar het team in het begin van het jaar verder leek te gaan waar het in 2023 eindigde, is dat inmiddels compleet veranderd. Tijdens de race in het Noord-Italiaanse Monza kwamen Verstappen en Pérez immers niet verder dan een schamele zesde en achtste stek, beiden op grote achterstand van racewinnaar Charles Leclerc.

De reden voor die grote achterstand is onder meer de onbalans in de RB20. Zowel Verstappen als Pérez hebben namelijk moeite met het vinden van de juiste 'operating window' en daardoor is het lastig om op de limiet te rijden. Teams als McLaren, Ferrari en Mercedes lijken hier een stuk minder moeite mee te hebben en dat werd dan ook goed duidelijk tijdens de Grote Prijs van Italië.

Red Bull op de weg terug? Of...

Volgens Marko is er echter een doorbraak geweest binnen het Red Bull-kamp en heeft nota bene Verstappen ontdekt waar de problemen liggen. Marko laat verder weten dat de ontdekte problemen enorm complex zijn en er dus een hoop werk nodig zal zijn om te onderzoeken in hoeverre de RB20 nog gered kan worden voor de rest van dit seizoen.

"Tijdens het raceweekeinde van de Italiaanse Grand Prix realiseerden we ons dat er een groot, fundamenteel probleem is met de RB20. Het positieve is dat iedereen samenwerkt en heel hard werkt om een oplossing te vinden. Na de GP van Italië zullen er bandentests plaatsvinden in Monza, die ons misschien weer op het goede spoor kunnen brengen", trapt Marko af.

"We hebben een auto gemaakt die extreem gevoelig reageert op de kleinste veranderingen - of het nu de buitentemperatuur is of een andere bandencompound of minder brandstof aan boord. En dan is de goede balans weer weg. We geloven ook dat de correlatie tussen de windtunnel en het circuit een deel van het probleem is", aldus de adviseur.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties