Mark Rushbrook, de wereldwijde directeur van Ford, heeft een update gegeven over de huidige werkzaamheden van Red Bull Ford Powertrains wat betreft de 2026-krachtbron. Deze is compleet anders dan de huidige F1-motor en dus is er genoeg werk aan de winkel voor Ford om het project tot een succes te maken.
In 2023 nam Ford de beslissing om samen met Red Bull in de Formule 1 te stappen. Het Amerikaanse bedrijf helpt Red Bull bij het vormgeven van het elektrische gedeelte van de motor en het logo van de autofabrikant is ook te zien op de motorfabriek van Red Bull Racing in het Britse Milton Keynes.
Dat Ford in 2023 besloot in te stappen in de Formule 1, had volgens Rushbrook meerdere redenen. "We wilden meer leren over elektrificatie: de chemie van batterijcellen, motoren, omvormers, kalibratie, besturing en hoe alles samenwerkt met de verbrandingsmotor. We wilden meer leren over het optimaliseren van de brandstofefficiëntie", vertelde Rushbrook aan Motorsport aktuell.
Lees ook
Martin Brundle ziet probleem voor Red Bull dat Max Verstappen kan doen vertrekken
Voormalige F1-baas komt met bizarre claim: 'McLaren komt in 2026 met moeite uit Q1'
Lewis Hamilton ongewenst bij Ferrari: 'Negentig procent keurde af'
Extra betrokkenheid Ford
De grote veranderingen die er op organisatorisch én sportief vlak bezig zijn bij Red Bull zullen het hoofdkantoor van Ford niet zijn ontgaan. Zo zijn er grote kopstukken zoals Christian Horner, Jonathan Wheatley en Adrian Newey vertrokken, maar is ook de auto van Red Bull niet meer zo sterk als die in 2023 was, toen Ford aankondigde dat het samen met Red Bull een F1-motor zou gaan bouwen in 2026.
Rushbrook laat nu weten dat de werkzaamheden van Ford in Milton Keynes zich hebben uitgebreid van aanvankelijk enkel de elektrische component van de krachtbron naar nu ook de verbrandingsmotor.
"Aanvankelijk waren we niet echt geïnteresseerd in het werken aan de verbrandingsmotor, maar nu doen we het toch, omdat we op dit gebied duidelijk nog veel te leren hebben. We helpen vooral bij de productie van onderdelen. Dus nu werken we aan bijna de hele auto - en ook aan de operationele kant."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties