In 2023 is Red Bull het te kloppen team. De formatie uit Milton Keynes heeft een bolide weten te bouwen die op alle gebieden uitblinkt, zo ook het gebied van de DRS-vleugel. Formule 1-analist en voormalig Bridgestone-bandenexpert Kees van de Grint is echter geen fan van het trucje dat Red Bull heeft gevonden bij de achtervleugel.
Red Bull is het 2023-seizoen begonnen zoals het 2022 afsloot: uiterst dominant. De Oostenrijkse formatie heeft een bolide gebouwd die flink sneller is dan de directe concurrentie en tijdens de races zelfs op een fractie van het beschikbare vermogen races kan winnen. Denk maar terug aan de Grand Prix van Bahrein toen Verstappen en Pérez het vermogen van hun motoren terugschroefden en nog steeds met een ruime voorsprong op Fernando Alonso over de streep kwamen.
Knappe prestatie
De snelheid van Red Bull kan aan de hand van een aantal factoren worden verklaard. Met name de DRS-vleugel van de RB19 heeft na de Grand Prix van Australië voor het nodige rumoer gezorgd. Zo liet Mercedes-teambaas Toto Wolff weten dat het verschil met Red Bull op de rechte stukken bijzonder groot is. Ook voor de race in Melbourne waren alle ogen gericht op de RB19. In Jeddah liet Lewis Hamilton bijvoorbeeld optekenen dat hij nog nooit zo'n dominante bolide heeft gezien in zijn tijd als Formule 1-coureur.
Ook Van de Grint ziet dat Red Bull een ijzersterke bolide heeft gebouwd. "Het is bijzonder hoe makkelijk Red Bull voorbijrijdt aan andere auto's", begint de analist, tijdens een interview met Motorsport.com. "Andere auto's komen met DRS maar net langszij, maar Red Bull vliegt werkelijk waar voorbij aan andere coureurs. Het is een groot compliment voor Red Bull dat ze aan die dingen hebben gedacht in de winterstop."
Link met racerij ontbreekt
Hoewel Van de Grint het knap vindt dat Red Bull voor het derde seizoen op rij een snelle bolide heeft weten te bouwen, is de Nederlander van mening dat de dominantie van Red Bull op de rechte stukken niet goed is voor de Formule 1. "Ik ben nooit fan geweest van de DRS-vleugel. Racen is iemand achter je houden zodat degene achter je tot het gaatje moet gaan om aan je voorbij te komen. Dit (openklappen van de DRS-vleugel, red.) heeft niets met racen te maken. Ik zou liever geen DRS zien en een Verstappen bewonderen die tot het gaatje gaat om de persoon voor hem in te halen."
Van de Grint geeft Red Bull niet de schuld van de dominantie op de rechte stukken. "Het ligt niet aan Red Bull of Verstappen, maar aan de FIA. Het ligt ook een beetje aan de Formule 1 zelf, want als je dit soort dingen nodig hebt, dan is je sport niet helemaal gezond", aldus de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties