Twee teams hebben zich in 2024 niet gehouden aan de regels van het budgetplafond in de Formule 1. Dat nieuws kwam op vrijdag naar buiten, tijdens het Grand Prix-weekend in Mexico. Al snel werd duidelijk dat één van die twee teams Aston Martin was, dat overigens alleen een procedurefout heeft gemaakt.
Het team van Lawrence Stroll is keurig binnen de cost cap gebleven, maar heeft de boekhouding te laat ingeleverd bij de FIA. Dit gebeurde ook al voor het 2021 F1-seizoen, waar Aston Martin toen een boete voor ontving. De verwachting is dat de renstal uit Silverstone geen sportieve straf zal ontvangen, omdat zij zich netjes aan het budgetplafond hebben gehouden.
Dat kan overigens niet van ieder team gezegd worden. Er is namelijk nóg een team in overtreding en volgens geruchten zou dat gaan om een 'substantiële overtreding' van het budgetplafond. Dit overkwam Red Bull Racing - ook in 2021 - waar het team toen een boete voor ontving van zeven miljoen dollar. Daarnaast moest de renstal van Max Verstappen 10% van de windtunneltijd inleveren.
De FIA heeft echter aangegeven dat een volgende overtreder er niet zo makkelijk vanaf zal komen als Red Bull toen deed. Het Oostenrijkse team kreeg een mindere straf, omdat zij slechts een 'kleine overtreding' hadden begaan én het het eerste jaar was waarin het budgetplafond van kracht was. Hierdoor besloot de FIA wat minder hard in te grijpen.
Lees ook
Fernando Alonso omschrijft wat Max Verstappen zo'n bijzondere coureur maakt
Charles Leclerc komt met horror-voorspelling voor Max Verstappen: 'McLaren zit...'
'Red Bull niet schuldig'
In 2025 zal de straf een stuk zwaarder zijn, is de verwachting. De teams weten nu allemaal wat ze wel en niet kunnen doen en als ze nu over het budgetplafond gaan, moet de FIA zwaar optreden. Fans van Red Bull Racing waren dan ook bang dat hun favoriete team wéér de mist in was gegaan. Red Bull heeft eerder al aangetoond dat ze op het randje spelen en dat kan nu grote gevolgen hebben - onder andere voor het kampioenschap van Max Verstappen in 2024.
Op social media plaatst een fanaccount van de Nederlander dan ook dat hij klaar is om op te komen voor de Red Bull-coureur, als blijkt dat het team van Max de schuldige partij is. "De jongens en ik maken ons klaar om Max te verdedigen als Red Bull het team is dat het budgetplafond heeft overschreden", schrijft het account. Maar zij hoeven volgens Mark Hughes niet in actie te komen.
De gerenommeerd journalist, werkzaam bij onder andere The-Race en Motor Sport, laat via een korte reactie doorschemeren dat Red Bull niet de schuldige partij is. Op de tweet reageert Hughes namelijk: "Trek je terug", waarmee hij aangeeft dat mensen Max niet hoeven te verdedigen in dit verhaal...
Stand down.
— Mark Hughes (@SportmphMark) October 24, 2025
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties