F1 Nieuws

Goed nieuws voor Red Bull en Max Verstappen: groot voordeel voor 2026

Max Verstappen snijdt de derde bocht aan tijdens de kwalificatie in Oostenrijk
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Goed nieuws voor Red Bull en Max Verstappen: groot voordeel voor 2026

Max Verstappen snijdt de derde bocht aan tijdens de kwalificatie in Oostenrijk
Red Bull Content Pool

Max Verstappen en Red Bull Racing hebben het tot nu toe erg zwaar, tijdens het 2025 Formule 1-seizoen. Waar het duo in 2023 ongekend dominant was, was er het jaar erop al een flinke terugval merkbaar. Maar dit seizoen is het officieel: Red Bull Racing is ingehaald door de concurrentie.

Mercedes, Ferrari en McLaren lijken alle drie een betere auto te hebben dan Red Bull. In Canada werd de RB21 nog verslagen door de Mercedes W16, waarna Ferrari een grote update introduceerde in Oostenrijk, welke het Italiaanse team een grote stap leek te brengen. En aan McLaren hoeft men eigenlijk geen woorden vuil te maken, aangezien zij al het hele seizoen op de top van hun kunnen presteren.

Dat zorgt ervoor dat Red Bull inmiddels is weggezakt naar de vierde positie in het constructeurskampioenschap. Een pijnlijke gewaarwording, voor het team dat in 2023 nog met een voorsprong 451 punten op de nummer twee de titel voor teams wist te grijpen. Dat jaar was de voorsprong van Red Bull op P2 groter dan het aantal punten dat Mercedes - dat op de tweede plek geëindigd was - had gescoord...

Voordeel voor Red Bull

In 2025 is dat wel wat anders, waar Red Bull inmiddels op een achterstand van 255 punten staat op McLaren, dat aan de leiding gaat van het kampioenschap. En ook het gat tussen de nummer drie Mercedes en nummer vier Red Bull wordt steeds groter. Het team van Toto Wolff staat na elf races in dit seizoen 47 punten voor op Red Bull Racing, waardoor het steeds aannemelijker lijkt dat het Oostenrijkse team buiten de top drie gaat eindigen.

Dat is aan de ene kant pijnlijk voor de portemonnee - hoe hoger je eindigt hoe meer je binnenhaalt als team - maar aan de andere kant brengt het ook een groot voordeel met zich mee. Door de lagere positie van Red Bull krijgt het namelijk wel meer tijd in de windtunnel in het tweede deel van 2025.

Omdat het team van Verstappen afgelopen seizoen op de derde positie eindigde in het constructeurskampioenschap, mocht het 256 uur doorbrengen in de windtunnel. Echter, omdat de Formule 1 in 2021 heeft besloten dat kleinere teams een steuntje in de rug moeten krijgen, zal Red Bull in het tweede deel van het jaar meer tijd krijgen. Als vierde in het kampioenschap krijgt Red Bull er namelijk 16 uur bij.

Dit zorgt ervoor dat het Oostenrijkse team uit zal komen op een totale windtunneltijd van 272 uur, waarmee ze bijvoorbeeld 48 uur méér tijd mogen doorbrengen in de windtunnel dan McLaren. Richting 2026 - het seizoen waarin de nieuwe chassis en krachtbronnen worden geïntroduceerd - kan dat een groot voordeel zijn voor Red Bull Racing, die nu meer kunnen testen met hun 2026-bolide dan hun directe concurrenten!

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties