Het was een pijnlijk seizoen voor Mercedes, alweer. Het team dat tussen 2014 en 2021 acht titels bij de constructeurs behaalde, viel ineens terug richting het middenveld in 2022. Men hoopte dat daar dit jaar verandering in zou komen, maar in Bahrein spatte die droom uiteen.
Al tijdens de wintertest merkte Lewis Hamilton dat de W14, net als de W14, fundamentele problemen had. Die problemen waren zo groot dat Red Bull Racing ongrijpbaar was en Max Verstappen dus ongestoord naar zijn derde wereldtitel kon scheuren. Voor Hamilton was dit een pijnlijk tafereel.
Niet omdat hij Max Verstappen deze titel niet gunt, maar omdat hij het al aan zag komen. De Brit had in de winter meerdere veranderingen geëist van de auto, maar toen hij de W14 voor het eerst reed merkte hij dat daar niks mee gedaan was. Hij moest wederom gebruik maken van een auto die niet naar behoren fungeerde en daar ergerde hij zich kapot aan, laat hij weten aan de BBC.
"Er waren frustraties, zeker weten. Ik had om bepaalde veranderingen gevraagd, maar die kwamen er niet", begint Hamilton. Toen hij merkte dat dit het geval was, heeft hij een 'belangrijk gesprek' aangevraagd met Mercedes, maar daarin werd duidelijk dat de ingenieurs gewoon niet wisten wat er mis was met het concept.
"Niemand wist wat het probleem precies was en niemand wist hoe ze opgelost moesten worden. Met de ervaring die ik het jaar daarvoor had opgedaan, heb ik mijzelf gewoon nuttig gemaakt en ben ik in de data gekropen en ben steeds meer met de jongens gaat zitten. Toen werden de vergaderingen een stuk beter", aldus Hamilton.
Lees ook
Max Verstappen haalt uit: 'Wie kan het wat schelen hoeveel geld je verdient?'
Sergio Pérez benadrukt: 'Hier moeten we volgend jaar de grootste stap zetten'
Technisch directeur Mercedes
De voormalig technisch directeur van Mercedes, Mike Elliott, was hoofdverantwoordelijk voor de W13 en W14, waarna hij besloot zijn ontslag in te dienen. Elliott was van mening dat hij niet geschikt was voor die belangrijke rol binnen het Duitse team.
Hamilton heeft afgelopen week duidelijk gemaakt dat hij NIET schuldig was aan het ontslag van Elliott. Ook al was de Brit erg vocaal aan het begin van het seizoen dat de auto niet naar zijn wens was, was hij juist groot fan van Elliott.
"Allereerst wil ik duidelijk maken dat het niet mijn schuld is dat Mike Elliott ons heeft verlaten! Ik ken Mike al sinds ik bij McLaren reed. Ik heb altijd erg veel respect voor hem gehad, omdat hij zo ontzettend slim is en ik heb altijd veel van hem kunnen leren. Maar we zijn allemaal onderdeel van een team waar alle puzzelstukjes net juist moeten vallen. Het gaat hier nooit om één persoon", zo zei Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties