Voor Helmut Marko was de dominante periode van Red Bull Racing geweldig om mee te maken. Tussen de zomerstop van 2022 en de vijfde race van 2024 kon niemand in de buurt komen van het Oostenrijkse team, dat vooral in 2023 een geweldig seizoen draaide. De RB20 werd gekroond tot de meest dominante auto aller tijden en in datzelfde seizoen werd Max Verstappen ook de meest dominante coureur in een enkel jaar.
Maar volgens de Oostenrijker had Red Bull wellicht al eerder dominant kunnen zijn in het hybride tijdperk. Tussen 2010 en 2013 wist Red Bull, samen met Sebastian Vettel, ook alles te winnen wat er te winnen viel, maar in 2014 vielen ze ver terug. Dit vanwege de dramatische motor van Renault. Het moraal daalde binnen de renstal, omdat een ooit winnend team nu mijlenver van de kop verwijderd was, wat allemaal te danken was aan de krachtbron.
Het chassis van Red Bull was namelijk wel één van de beste van het veld en het team had na 2014 ook weer dominant kunnen worden, aangezien ze bijna gebruik hadden gemaakt van de ijzersterke Mercedes-motoren. Bij de nieuwe motorreglementen dat jaar had Mercedes by-far de beste motor gecreëerd en Helmut Marko had al een deal met Niki Lauda [speciaal adviseur bij Mercedes] om klantenteam te worden bij de Duitsers. Maar daar stak Toto Wolff een stokje voor, laat Marko nu weten in de Inside Line F1 Podcast.
"Toen de nieuwe motorregels geïntroduceerd werden in 2014, kon onze motorleverancier helaas geen competitieve motor maken. We hebben het toen geprobeerd [om naar Mercedes over te stappen, red.], maar er was toen al een behoorlijke rivaliteit met Mercedes en onze baas [Dietrich Mateschitz] was geen grote fan. Maar ik zei: 'Luister, met onze motor kunnen we mensen niet meer motiveren, want iedereen weet dat dit een motor is waarmee je niet kunt winnen.'"
"Op een gegeven moment hadden we een deal met Mercedes. Ik had een mondeling akkoord met Niki Lauda, maar dat akkoord werd niet gesteund door Toto [Wolff], dus de deal ging niet door."
Lees ook
Lando Norris noemt het verslaan van Max Verstappen reëel: 'Dan is het zeker mogelijk'
McLaren-baas legt uit wat er nodig is om Max Verstappen te verslaan: 'Dan is het mogelijk'
Red Bull naar Honda
Nadat de deal tussen Mercedes en Red Bull knapte, heeft het Oostenrijkse team nog een aantal jaar geprobeerd om met Renault samen te werken, maar in 2018 kwamen beide partijen erachter dat dat echt niet meer ging. Hierna stapte Red Bull over naar Honda, waar grootste successen mee geboekt zijn. Echter zullen ze de komende reglementswijziging niet samenwerken met elkaar, aangezien Honda de overstap maakt naar Aston Martin, terwijl Red Bull zelf de motoren gaat ontwikkelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties