Red Bull-topman Helmut Marko heeft in zijn column voor Speedweek laten weten dat Visa Cash App RB-coureur Daniel Ricciardo er met zijn crash in de eerste ronde voor heeft gezorgd dat Max Verstappen de race wist te winnen.
Het raceweekend in Japan verliep vrij goed voor Verstappen, qua sportieve prestaties gezien dan. Verstappen trainde immers een dominante pole position en wist de race op zondag met twee vingers in de neus op zijn naam te schrijven.
Daarmee is hij samen met zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher de enige coureur in de geschiedenis van de Formule 1 met drie achtereenvolgende overwinningen op het circuit van Suzuka achter zijn naam.
Hommeles achter de schermen
Op het gebied van sportieve prestaties is alles dus weer koek en ei bij Red Bull, maar achter de schermen is er wel nog steeds van alles aan de hand, zo wist oud-coureur Robert Doornbos te melden bij Ziggo.
Volgens Doornbos spreekt Verstappen namelijk al met Mercedes over een overstap naar het team in 2026. In die gesprekken zou met name de voortgang van de 2026-motor van het team besproken worden. Verder wist Doornbos te melden dat Marko hiervan op de hoogte zou zijn.
Lees ook
Robert Doornbos onthult nieuwe relletjes binnen Red Bull: 'Wat ik heb gehoord...'
Robert Doornbos laat pijnlijke beelden zien bij Red Bull Racing: Horner negeert Helmut Marko en Adrian Newey
Robert Doornbos weet het zeker: 'Verstappen praat met Mercedes en Marko weet ervan'
Verstappen kibbelt met GP
Naast dit alles was er ook enige onenigheid tussen Verstappen en zijn race-engineer Gianpiero Lambiase (ook wel bekend als 'GP').
Over de boordradio waren de beide heren namelijk ietwat kibbelend te horen over de afstelling van de voorvleugel. Uiteindelijk werd die iets bijgesteld, omdat Verstappen niet tevreden was over de algehele afstelling van zijn bolide.
Volgens Marko kwam er in dat proces hulp uit onverwachte hoek. "Bij Max was de afstelling van zijn voorvleugel van groot belang. Dit had te maken met de hoge temperaturen van zondag," zo trapt Marko af.
Tijdens de race lagen de temperaturen een flink stuk hoger dan tijdens de rest van het raceweekend. "Max wilde met meer vleugel gaan rijden, terwijl zijn engineer GP met minder wilde rijden."
Ricciardo biedt hulp
Door de rode vlag, die werd veroorzaakt door een crash tussen Daniel Ricciardo en Alexander Albon, kon Red Bull het euvel aan Verstappens voorvleugel verhelpen.
"Door de rode vlag hadden we het geluk dat we dat konden aanpassen. Eigenlijk kun je zeggen dat Daniel Verstappen heeft geholpen. Na de herstart was alles namelijk weer prima voor Max," aldus Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties