Max Verstappen heeft in 2024 optimaal gepresteerd. De Nederlander heeft het kampioenschap gewonnen, terwijl hij het grootste gedeelte van het jaar geen gebruik kon maken van de beste auto van het veld. Na de Grand Prix van China werd deze titel namelijk overgenomen door McLaren, die sindsdien telkens vooraan hebben gereden. Na de zomerstop kwam Ferrari daar zelfs bij.
In het tweede gedeelte van het seizoen had Max Verstappen de beschikking over de derde beste auto, waarbij zelfs de Mercedes in sommige races de snellere auto was. Dit was onder andere het geval in Italië, waar Verstappen niet verder kwam dan een zesde plaats en hij zijn Red Bull RB20 een 'monster' noemde. Als Helmut Marko in De Telegraaf terugkijkt op dit specifieke race, moet hij ook erkennen dat daar alles misging en dat het team Max Verstappen op hun blote knieën mag bedanken dat ze alsnog kampioen zijn geworden.
"Daar ging alles mis. De strategie, pitstops en de auto was te langzaam. Maar Max heeft dit jaar zo vaak alsnog veel punten gescoord. Zelfs als we de vierde auto van het veld hadden. Daarom was dit zijn beste jaar in mijn ogen. Hij heeft laten zien dat hij zijn hersenen kan gebruiken en heeft nooit opgegeven", aldus Marko.
Lees ook
Sergio Pérez krijgt de volle laag van Christian Horner na aanfluiting in Qatar
Max Verstappen reageert duidelijk op 'komediant'-uitspraken van Lando Norris
Toch wat kritiek op Max
Hoewel Marko dus vol lof is over de manier waarop Max Verstappen het 2024 Formule 1-seizoen heeft aangepakt, moet de Red Bull-adviseur erkennen dat hij over één race iets minder te spreken was. Tijdens de Grand Prix van Hongarije liet Verstappen zich wat gaan, waarbij hij op de radio uithaalde naar zijn team en op de baan wat onhandige acties maakte. Volgens Lewis Hamilton gedroeg Max zich daar niet als teamleider en wereldkampioen en Helmut Marko moet Hamilton daarin gelijk geven.
"Er was één race, in Hongarije, waar hij erg gefrustreerd was en de motivatie misschien wat verloor. Maar hij is wel de teamleider en dat liet hij daar niet zien. Dat was een incident. Ik denk dat hij dit jaar vaker in de fabriek in Milton Keynes is geweest dan eerder, puur om het team te helpen. Hij maakte duidelijk aan de engineers: zolang ik geen vertrouwen heb in de auto, is het onmogelijk om tot de limiet te gaan. Zijn commitment is ongelooflijk. Hij heeft echt bewezen dat hij inderdaad die teamleider is."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties