Volgens het doorgaans zéér betrouwbare Auto Motor und Sport is de Honda-motor, na de nieuwe update in Frankrijk, voorbij gegaan aan de Mercedes-krachtbron. De Japanse fabrikant zou vooral op elektronisch gebied een flinke stap gemaakt hebben, waarmee de motor van Red Bull Racing en AlphaTauri veertien pk extra heeft gevonden.
Hiermee is de Honda-krachtbron voorbij aan die van Mercedes. De Duitse motor heeft sinds 2014 gedomineerd in de Formule 1 - met uitzondering van de illegale Ferrari-motor in 2019 - toen de hybride motoren in het leven geroepen werden. Het heeft Honda bijna zeven jaar geduurd, maar de Japanners zijn eindelijk voorbij aan Mercedes.
Door de nieuwe update hebben Max Verstappen, Sergio Pérez, Pierre Gasly en Yuki Tsunoda veertien pk meer tot hun beschikking. Dit heeft AMuS gemeten door de motorprestaties in Azerbeidzjan en in Frankrijk te analyseren. De betrouwbaarheidsupdate heeft hier gedeeltelijk toe geleidt, maar de verwachting is ook dat de Honda-motor sneller haar vermogen verliest als er veel kilometers mee gereden zijn. Daarom is het verschil tussen Bakoe en Paul Ricard zo groot.
Renault en Ferrari op flinke achterstand
Waar Mercedes iets tekort komt op de Honda-motor, is het duidelijk dat Renault en Ferrari nog flink achterlopen. Volgens het Duitse medium heeft Renault een achterstand van zo'n 20 tot 25 pk, terwijl Ferrari ruim 30 tot 35 pk tekort komt. De Franse krachtbron krijgt volgend seizoen een flinke betrouwbaarheidsupdate, waarmee ze het gat naar Honda en Mercedes willen dichten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties