F1 Nieuws

Hoofdingenieur Red Bull Racing spreekt zich uit over risico's bij ontwikkeling RB20

Hoofdingenieur Red Bull Racing spreekt zich uit over risico's bij ontwikkeling RB20
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Hoofdingenieur Red Bull Racing spreekt zich uit over risico's bij ontwikkeling RB20

Hoofdingenieur Red Bull Racing spreekt zich uit over risico's bij ontwikkeling RB20
Red Bull Content Pool

De Red Bull Racing RB20 heeft in de eerste twee races van het 2024 Formule 1-seizoen bewezen dat het een verbetering is ten opzichte van de RB19, waar Max Verstappen 19 races mee wist te winnen. Het lijkt logisch dat een evolutie van een goede auto nóg beter is, maar Red Bull Racing heeft niet zomaar een betere versie van de RB19 op het asfalt gezet, aangezien er een andere ontwikkelingsrichting is gekozen.

In 2024 heeft Red Bull besloten om wat onderdelen van de Mercedes W13 en W14 te kopiëren en te verbeteren, wat tot nu toe lijkt te werken. Hoewel Ferrari wat lijkt te zijn ingelopen, is het Oostenrijkse team nog altijd de dominante kracht in de Formule 1. Maar volgens Paul Monaghan, hoofdingenieur bij het raceteam van Max Verstappen, is het 'nieuwe concept' van de RB20 helemaal niet zo afwijkend van het oude design.

Er wordt online veel gesproken over de immense verandering die men bij Red Bull heeft doorgebracht, maar dat valt volgens Monaghan reuze mee. Het team heeft ervoor gekozen om de auto door te ontwikkeling met een laag risicogehalte.

"De omvang van de evolutie, als je het visueel bekijkt, is niet per se indicatief voor wat we hebben bereikt op het gebied van rondetijden. Je moet het platform stabiel maken. Het is niet goed om een auto te hebben die piekt in één aspect van een circuit en zich niet juist gedraagt in een ander deel daarvan. Volgens mij hadden we vorig jaar een behoorlijk goede auto en om daarvan af te wijken voor grotere risico's lijkt me een onverstandige keuze", zo begint de Brit.

De juiste keuze

Hij is dan ook van mening dat het ontwerpteam van Red Bull er goed aan gedaan heeft om de auto op deze manier te ontwikkelen en niet té ver van het originele concept van de RB18 [2022-auto] af te wijken. Al moet nog wel blijken of dat over een heel seizoen het geval is.

"Het is een evolutie van wat we vorig jaar hadden. Als we zorgen dat we genoeg in deze auto stoppen dat we sneller kunnen blijven dan onze tegenstanders, dan hebben we de juiste keuze gemaakt."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties