Ferrari-coureur Lewis Hamilton was allerminst blij met de manier waarop de pitmuur de Formule 1-race in Miami handelde. Na zijn gratis pitstop onder de virtual safety car kwam de Brit vast te zitten achter teamgenoot Charles Leclerc, terwijl hij zachtere banden had en dus het gevoel had dat hij meer snelheid had om de Mercedes van Kimi Antonelli aan te vallen.
Dat liet de Brit ook duidelijk weten aan het team, maar lange tijd werd hem verteld dat hij in positie moest blijven. Hamilton mocht zijn teamgenoot niet aanvallen, waardoor de kans om hoger te eindigen in de race al snel vervloog. En dat maakte de zevenvoudig wereldkampioen nogal kwaad, aangezien hij eerder in het seizoen nog vrijwillig aan de kant ging voor Charles Leclerc, zodat de Monegask meer kans had om een goed resultaat te scoren tijdens de GP van China.
Deze beslissing van Ferrari zorgde dan ook voor wat radioberichten van Hamilton aan de pitmuur in Miami. De man uit Stevenage, die afgelopen winter overkwam van Mercedes, heeft inmiddels al duidelijk gemaakt dat hij daar geen excuses voor zal aanbieden, omdat hij geen spijt heeft een 'vechter' te zijn. Maar volgens Martin Brundle was het niet de juiste wijze om tegen het team te praten.
Brundle analyseert problemen bij Ferrari
In zijn column voor Sky Sports kijkt voormalig F1-coureur Martin Brundle naar de race van Ferrari in Florida. De commentator van Sky Sports is van mening dat het Italiaanse team een lastige Grand Prix kende, waarbij de keuzes aan de pitmuur overduidelijk niet meehielpen.
"Charles Leclerc en Hamilton eindigden als zevende en achtste na wat positiewisselingen en veel angst voor radioberichten. Leclerc had 57 seconden achterstand op de leider in een race van 57 ronden, dus het is makkelijk te berekenen hoe ver ze van het tempo af zaten in een moeilijk weekend", begint Brundle over het team uit Maranello.
"Hamilton startte op harde banden en eindigde op mediums, terwijl Leclerc het tegenovergestelde deed. Toen ze elkaar in het midden tegenkwamen, verwachtte Hamilton dat het team hem er snel door zou laten, omdat hij zijn teamgenoot snel inhaalde, maar ze treuzelden drie ronden lang."
Lees ook
Opvallend: Lando Norris en Oscar Piastri deze donderdag in actie in Nederland
F1-fotograaf doet bizarre onthulling: 'F1-coureur ontving doodsbedreigingen en had 24/7 beveiliging nodig in Miami'
Radioberichten Hamilton blijven niet 'onbesproken'
Omdat het team drie ronden treuzelde was de mogelijkheid om Antonelli in te halen verkeken voor Lewis Hamilton, die daardoor over de radio klaagde richting zijn team. Brundle snapt zijn frustraties, maar waarschuwt zijn landgenoot ook. Zulke berichten aan het team kunnen intern namelijk niet onbesproken blijven, hoewel Ferrari probeerde om naderhand te laten lijken of er niks aan de hand was.
"Het is waarschijnlijk oneerlijk dat sommige radiogesprekken worden uitgezonden naar de hele wereld, maar het is een onderdeel van de F1-show en de intrige. Lewis' opmerkingen van 'neem een theepauze' en 'wil je dat ik de Williams ook voorbij laat' kunnen niet onbesproken blijven, hoewel het team en de coureurs na de race de rangen sloten om het glad te strijken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties