Regerend wereldkampioen Max Verstappen begint de Grand Prix van de Verenigde Staten vanaf pole position. Ondanks het feit dat de Nederlander geen tweede vliegende ronde kon doen in Q3 door een verkeerde timing van zijn team (en treuzelaars onderweg), was Verstappen met bijna drie tienden van een seconde te sterk voor nummer twee Lando Norris. WK-leider Oscar Piastri kwam niet verder dan een zesde stek.
En dat is zeer goed nieuws voor Verstappen, zeker met het oog op de strijd om de wereldtitel. Na de sprintrace van zaterdag bedraagt zijn achterstand nog 'maar' 55 punten op Piastri en tijdens de Grand Prix van zondag krijgt Verstappen vanaf de best mogelijke positie opnieuw de kans om iets van de achterstand van de Australiër af te snoepen.
Wind speelde rol in kwalificatie
Na afloop van de kwalificatie was Verstappen dan ook erg te spreken over zijn sessie op het Circuit of The Americas. "Ja, normaal gezien is dat wel positief denk ik", begon Verstappen voor de camera van Viaplay, doelend op het feit dat hij slechts één vliegende ronde nodig had in Q3 om pole position te klokken.
"Soms had ik het gevoel dat het rondje nog niet helemaal top ging en dan stonden we toch eerste, dus dat zegt al wel genoeg. Het is natuurlijk nog steeds niet echt makkelijk op het circuit, want we hadden best wel veel wind in de rug in die snelle bochten, dus de auto die beweegt heel veel daar.
Dan is het niet makkelijk om daar constant te zijn, maar iedere keer als ik naar de sector keek, dan stonden we wel de hele tijd erbij, dus dat is dan wel weer positief", voegde de Nederlander toe.
Lees ook
Uitslag kwalificatie F1 Grand Prix Verenigde Staten 2025
Max Verstappen komt met schrik vrij na blunder Red Bull-garage tijdens kwalificatie in Austin
Geen tweede vliegende ronde in Q3
Verstappen kon geen tweede run doen in Q3 omdat hij niet op tijd over start/finish kwam. Een zeldzame slordigheid van zijn team Red Bull Racing, onderkent ook Verstappen. Echter, volgens de Nederlander ligt de schuld meer bij zijn collega's op de baan dan bij zijn engineers in de Red Bull-garage.
"Het probleem is gewoon: mensen voor mij die laten dan tien, twaalf seconden en dat is natuurlijk veel te veel. Normaal zit je altijd tussen de zes en de acht, maar als iedereen tien, twaalf neemt, en ze weten natuurlijk dat ik de laatste ben, dan ga je expres natuurlijk langzamer rijden. Daar staat geen regel op."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties