Max Verstappen en Helmut Marko zijn het niet eens met elkaar over de snelheid van Red Bull Racing in Monaco. Volgens de viervoudig wereldkampioen was zijn auto nooit snel genoeg om mee te strijden om poleposition, maar adviseur Marko was toch erg teleurgesteld over het resultaat in de kwalificatie.
Tijdens de belangrijkste sessie van het weekend in Monte Carlo heeft Verstappen zijn Red Bull RB21 op de vijfde plaats neergezet [P4 na de straf voor Lewis Hamilton], waarbij hij zeven tienden liet liggen op Lando Norris, die de snelste tijd wist te rijden en voor Charles Leclerc op de grid zal starten, waarmee de Brit de grootste kanshebber is om zijn tweede overwinning van het seizoen te behalen en wat punten in te lopen op Oscar Piastri - de huidige leider van het kampioenschap.
En dat is voor Helmut Marko een pijnlijke constatering. Dat Norris pole heeft gepakt is één, maar dat Verstappen zeven tienden langzamer was dan de McLaren MCL39 was iets waar Marko geen rekening mee had gehouden. Tegenover De Telegraaf laat de adviseur van het Oostenrijkse team dan ook weten dat hij veel meer had verwacht van de auto van Max Verstappen.
"Ja, ik ben negatief verrast. Na de derde vrije training waren we nog optimistisch en zagen we er competitief uit. Maar de tijden die de coureurs vooraan reden, waren onbereikbaar voor ons. Hoe verder in de ronde, hoe meer problemen we kregen met het gripniveau. Ik denk dat Max het maximale heeft gedaan. Meer dan dit zat er niet in", aldus de voormalig rechterhand van Dietrich Mateschitz.
Lees ook
Max Verstappen kan transfer uit hoofd zetten na slecht bericht vanuit Adrian Newey
Max Verstappen spreekt zich uit over incident met Lewis Hamilton: 'Als je naar de geschiedenis kijkt...'
Max Verstappen niet verrast
Waar Helmut Marko negatief verrast was door de snelheid van de Red Bull RB21, had Verstappen niet veel meer verwacht van de auto waar hij gebruik van maakte. De Limburger had namelijk al snel door dat de tweede sector een groot probleem zou worden, aangezien hij daarin te veel tijd verloor ten opzichte van de McLarens en Ferrari's, waardoor hij geen kans maakte op poleposition.
"We verloren veel tijd in met name de tweede sector. Onze auto houdt niet van langzame bochten en zeker niet van bochten zoals hier in Monaco, waar je ook nog over kerbstones moet rijden. Dit is niet ons circuit, al jaren niet. We kunnen vaak nog dingen finetunen na een vrijdag, maar dit viel niet recht te breien. Ik had gewoon geen grip en mijn banden werden al snel te warm.”
Ook voor de race heeft Verstappen niet al te veel vertrouwen. Hoewel hij slechts één plek achter de podiumplaatsen mag starten - en er een nieuwe pitstopregel is - verwacht de regerend wereldkampioen niet dat dat direct een positief effect zal hebben. Het kan namelijk ook verkeerd uitpakken, als Red Bull niet scherp is.
"Ik weet het niet. In de race moeten we denk ik geluk hebben met de strategie. Met twee stops kan het zeker interessanter worden. Het kan positief voor je uitvallen, maar ook negatief. Dat is nu onmogelijk te voorspellen. Het maakt het op voorhand zeker gecompliceerder. Je moet op elk scenario zijn voorbereid."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties