Max Verstappen en Red Bull Racing zijn op dit moment bezig aan het tiende raceweekend van het jaar, maar de Nederlander heeft nú al zijn laatste legale motor van het jaar gebruikt. Het team van Verstappen heeft ervoor gekozen om in Barcelona wederom een nieuwe krachtbron in zijn auto te plaatsen, nadat er in Canada een MGU-K sneuvelde.
Tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada ging de gloednieuwe MGU-K in de RB20 kapot, waardoor de motor van Max Verstappen veel schade opliep. Deze krachtbron is inmiddels teruggestuurd naar de Honda-fabriek in Japan, waar deze wordt onderzocht door de motorpartner van Red Bull Racing. In Canada kon Max nog een ouder exemplaar gebruiken, maar dat was - blijkbaar - voor de Grand Prix van Spanje geen optie.
Het Oostenrijkse team heeft ervoor gekozen om Max Verstappen wederom te voorzien van een gloednieuwe krachtbron, waarbij hij een compleet nieuwe ICE [verbrandingsmotor] gekregen heeft. Daarnaast zijn ook de tubro, de MGU-H, de MGU-K en de batterij helemaal nieuw. Daarmee heeft Verstappen dit weekend wellicht een klein voordeel, omdat nieuwe onderdelen nét wat meer vermogen leveren dan onderdelen die al een tijdje gebruikt zijn, maar op de lange termijn is dit een groot probleem.
Lees ook
Voormalig Formule 1-teameigenaar hard voor Max Verstappen: 'Zou dat niet hebben toegestaan'
Max Verstappen en Red Bull hielden geheime test voor Grand Prix Spanje
Laatste motor Verstappen
In het tiende raceweekend van het seizoen heeft Verstappen namelijk zijn laatste krachtbron genomen, die gebruikt kan worden zonder enkele straffen. Iedere motor die Verstappen hierna in zijn RB20 laat zetten, resulteert in een gridstraf. De eerste keer zal dat om 10 plaatsen per onderdeel gaan, waarna dat de keren daarop teruggebracht wordt naar 5 plaatsen straf.
De Nederlander zal de rest van het seizoen dus óf uit moeten zingen met deze motor - en misschien wat onderdelen van de motor die in Canada problemen gaf - of hij moet gridstraffen nemen in het latere deel van het jaar. De kans lijkt erg groot dat het laatste werkelijkheid gaat worden voor Verstappen en Red Bull, aangezien hij dit in Canada al duidelijk maakte.
🔧 | 🇪🇸 New PU element for Red Bull, no penalty
— RBR News 🇳🇱🇲🇽 (@redbulletin) June 21, 2024
Max: ICE, TC, MGU-H, MGU-K, ES, EX
Checo: ES#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/wpXJLLHiWT
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties