Red Bull-coureur Max Verstappen denkt dat er een aantal zaken zijn waaraan de FIA en Formule 1-organisatie moeten werken om de 2026-regels tot een succes te maken. Volgens de Nederlander maakt hij zich er zelf echter geen grote zorgen om, aangezien het een zaak van de FIA betreft.
In 2026 zal de wereld van de Formule 1 er heel wat anders uitzien. Zo zullen de nieuwe bolides onder meer korter, smaller én lichter worden. Ook zal er gebruik worden gemaakt van actieve aerodynamica, zal het ground effect grotendeels verdwijnen en krijgen de coureurs een zogenaamde 'Override'-functie op hun stuur.
Daarmee kan een coureur, mits de coureur binnen een seconde van een andere coureur zit, op bepaalde gedeeltes van het circuit gebruik maken van extra vermogen. Daarmee lijkt het systeem op het huidige DRS-systeem, maar is het niet hetzelfde. Het DRS-systeem komt namelijk te verdwijnen in 2026.
Teams gaan in protest
Er komen dus flink wat veranderingen aan voor de Formule 1, maar daar lijken niet alle teams het mee eens te zijn. Zo zouden er twee teams zijn geweest die dreigden met een vertrek uit de raceklasse als er niets zou worden veranderd aan de voorgestelde regels rondom de actieve aerodynamica van de 2026-regels.
Volgens enkele teams zouden er namelijk te grote gevaren kunnen ontstaan met de nieuwe aerodynamica als er een fout zou optreden tijdens de race. Inmiddels heeft de FIA echter verduidelijkt dat het actieve aerodynamica-systeem zal worden bestuurd door de rijder en dus niet automatisch zal worden geregeld.
Verstappen kijkt toe
Ook Verstappen zijn de 2026-zorgen van enkele teams niet ontgaan. De Nederlander laat echter optekenen dat hij zich niet zo'n zorgen maakt over de uitvoerbaarheid van de nieuwe technische reglementen, aangezien er nog veel zaken niet in beton gegoten zijn. Echter, wel ziet Verstappen een rol voor de FIA om bepaalde zaken aan te pakken.
"De snelheden lijken op sommige stukken zeer hoog te worden. Met minder grip en downforce kan dat voor moeilijke situaties zorgen. Ik maak me er echter geen zorgen over. Het hangt allemaal af van hoeveel downforce je hebt en hoe de aerodynamica gaat werken. Dat is een onderdeel waaraan de FIA en Formule 1-organisatie moeten werken om te kijken of het allemaal veilig is", aldus Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties