Max Verstappen zal tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna op Imola niet tegen Gianpiero Lambiase praten, als hij zijn radioknop indrukt op zijn stuurtje. De Nederlander staat in dat geval in contact met Tom Hart, zijn performance engineer. De vaste race-engineer van Verstappen, Lambiase, zal op de achtergrond meeluisteren.
Max Verstappen en Gianpiero Lambiase zijn al jaren een onafscheidelijk duo. De stercoureur en diens race-engineer worden door Helmut Marko omschreven als een 'ouder getrouwd stel', omdat ze niet zonder elkaar kunnen, maar ook de hele dag door mot kunnen hebben. Over de radio vindt er nog weleens een woordenwisseling plaats tussen Verstappen en 'GP', wat tot hilarische beelden heeft geleid.
De Limburger heeft eerder nog duidelijk gemaakt dat áls Lambiase zou vertrekken uit de Formule 1, hij er zelf ook mee zou stoppen. Gelukkig is daar nog geen sprake van, maar tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Emilia Romagna op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari - ook wel Imola genoemd - zal Verstappen niet tegen Lambiase praten. Hij wordt bijgestaan door Tom Hart, zo meldt Erik van Haren.
Lees ook
Toto Wolff heeft slecht nieuws voor Lewis Hamilton en laat zich uit over ontwikkeling Mercedes-auto
Adrian Newey doet boekje open over rol bij Red Bull: 'Daar heb ik mij mee bezig gehouden'
Red Bull wil men van elkaar laten leren
Het is niet zomaar dat Lambiase niet in direct contact staat met Verstappen, tijdens de eerste vrije training op het Italiaanse circuit. De race-engineer van Max is wel gewoon aanwezig, maar laat performance engineer Tom Hart het woord doen in VT1. Dit zodat Verstappen en Hart van elkaar kunnen leren en precies weten wat ze allebei nodig hebben in de auto en aan de pitmuur.
Volgens De Telegraaf-journalist Erik van Haren is dit niet de eerste keer dat dit gebeurt. Tijdens de GP van Abu Dhabi in 2023 was Hart ook de race-engineer van Verstappen tijdens de eerste vrije training. Ook dit jaar zal dit nog vaker voor gaan komen, bij meerdere raceweekenden in Europa, zo zegt Van Haren op X.
Tijdens eerste training in Imola fungeert niet Gianpiero Lambiase als race-engineer Max Verstappen, maar performance engineer Tom Hart.
— Erik van Haren (@ErikvHaren) May 17, 2024
Gaat tijdens meer Europese races gebeuren en vorig jaar in Abu Dhabi ook al. Om elkaar zo nog beter te begrijpen en van elkaar te leren. #F1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties