Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull Racing, heeft bekend gemaakt dat de problemen met de RB20 mogelijk voortvloeien uit de windtunnel. De updates die dit seizoen zijn toegevoegd aan de auto van Max Verstappen hebben minder tijdswinst en stabiliteit opgeleverd als van tevoren werd verwacht, waardoor Red Bull inmiddels niet meer de snelste auto van het veld heeft.
Sinds het vertrek van Adrian Newey bij Red Bull Racing is Pierre Waché dé grote man bij het Oostenrijkse team. Volgens Ralf Schumacher gaat hem dat nog niet geweldig af, aangezien de Duitser van mening is dat de technisch directeur van Red Bull hoofdverantwoordelijk is voor de terugval van het team. In gesprek met de Nederlandse versie van Motorsport.com laat de Fransman weten dat er inderdaad een terugval te merken is bij de renstal die in 2023 nog op dominantie wijze beide titels binnen wist te slepen.
Het medium vraagt aan Waché namelijk hoe dicht de concurrentie bij Red Bull kan komen dit jaar, maar hij vindt dat die vraag omgedraaid moet worden. Red Bull is inmiddels al ingehaald en het is nu de vraag hoe dicht het team van Verstappen op de concurrentie kan komen.
"Je moet het omdraaien en vragen hoe dicht wij bij de concurrentie kunnen komen. In de afgelopen weken hebben we niet meer de snelste auto gehad", zegt Waché, die daarmee de woorden van Max Verstappen herhaalt.
En de reden dat die teams inmiddels voorbij zijn gegaan aan Red Bull heeft volgens Waché alles te maken met 'mislukte' updates aan de RB20. Als hem wordt gevraagd of de auto helemaal naar zijn wens is, geeft hij aan dat dat niet het geval is.
"Ik zou zeggen niet helemaal. We hebben de auto zonder twijfel verbeterd ten opzichte van vorig jaar, al hebben we op sommige vlakken niet helemaal geleverd zoals we hadden verwacht. Vooral in de snelle bochten hadden we iets meer verwacht dan wat we nu hebben. Zonder te kijken naar de concurrentie, dus puur op basis van onze eigen tools, hadden we iets meer verwacht."
Lees ook
McLaren heeft onheilspellend bericht voor Red Bull en Max Verstappen richting tweede seizoenshelft
McLaren slaat grote slag in titelstrijd met Red Bull Racing
Windtunnel
De boosdoener daarin is de windtunnel. Volgens de technisch directeur van het team uit Milton Keynes is er een probleem in de correlatie, waarbij de cijfers uit de windtunnel niet overeenkomen met de cijfers op het circuit. Het feit dat Red Bull de oudste windtunnel van het veld gebruikt zal daar zeker niet bij helpen.
"Ik denk dat sommige aspecten kunnen worden gelinkt aan de correlatie. We gebruiken een relatief oude windtunnel en bovendien hebben we minder windtunneltijd door onze positie in het kampioenschap. En het komt ook doordat we er in het derde jaar van het huidige reglement zitten."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties