Max Verstappen heeft van zich laten horen nadat Liam Lawson al na twee races vervangen werd bij het team van Red Bull Racing. De Nieuw-Zeelander moest al snel plaatsmaken voor Yuki Tsunoda, die het niet beter wist te doen dan de Kiwi.
Dat ze bij Red Bull Racing genadeloze keuzes kunnen maken, werd na de Grand Prix van China nog maar eens onderstreept. Lawson, die als rookie naast Verstappen werd gezet, werd gedegradeerd naar Racing Bulls, terwijl Tsunoda naar voren werd geschoven.
De rijderswissel heeft Lawson misschien wel geholpen, want komend seizoen is hij nog steeds in de Formule 1 te bewonderen, terwijl Tsunoda ontslagen is. De Nieuw-Zeelander rijdt in 2026 wederom voor Racing Bulls en de Japanner heeft zijn stoeltje moeten afstaan. Isack Hadjar wordt volgend seizoen de teamgenoot van Verstappen.
In een gesprek met Viaplay vertelt Verstappen dat hij zich niet kon vinden in de keuze van zijn team.
"Twee races voor een teamgenoot, daar was ik het toen natuurlijk niet mee eens. Want uiteindelijk geeft iemand zijn kans op... ja, dan verpest je [die kans] bij een topteam. Ik moet zeggen dat Liam het goed heeft gedaan bij Racing Bulls."
"Je zou ook kunnen zeggen: 'Laat maar zitten, het kan me niet meer schelen', maar twee races is veel te vroeg om een beslissing te nemen. Uiteindelijk is Yuki erin gekomen en dat laat zien hoe moeilijk het was."
Lees ook
Max Verstappen is er heilig van overtuigd: 'Dan is de helft van het veld illegaal'
FIA plant topoverleg om Red Bull af te stoppen in 2026
Andere aanpak
Daarna wordt Verstappen gevraagd naar de gang van zaken bij het team van McLaren. De Nederlander heeft het gehele seizoen tegen twee coureurs gestreden omdat de papaya's expres geen eerste coureur aanwezen, aangezien dat in strijd is met hun ideologie.
Dit zorgde gedurende het seizoen voor een aantal opvallende momenten, zoals tijdens de Grand Prix van Monza. Toen moest Oscar Piastri zijn plek afstaan om de gedupeerde Lando Norris langs te laten, ondanks dat Piastri daar zelf niks mee te maken had. Als Verstappen een teambaas was geweest, dan had hij het heel anders gedaan, zo laat hij weten.
"Als ik zelf teambaas was, zou ik altijd een duidelijke nummer één en twee aanwijzen", voegde de 28-jarige toe. "Maar natuurlijk een nummer twee die nog steeds genoeg punten scoort om mee te dingen naar de constructeurstitel. Maar wel een duidelijke nummer één en twee."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties