Max Verstappen heeft zich kritisch uitgelaten over de FIA, nadat hij een straf heeft ontvangen voor zijn crash met George Russell. Het feit dat de stewards van mening waren dat de Nederlander schuldig was aan het incident met de Mercedes-coureur is niet zozeer het probleem. Wat de Red Bull-coureur niet aanstaat is dat hij er achteraf niks over mag zeggen.
In de beginjaren van Max Verstappen heeft de Limburger vaker harde uitspraken gedaan over beslissingen van stewards. Dit jaar doet Max dat echter niet meer, terwijl hij al wel een aantal incidenten heeft meegemaakt waarbij hij zijn mond open had wíllen trekken. De reden dat hij dat niet doet is omdat hij dan een verdere straf riskeert.
Onder de huidige FIA-president, Mohammed Ben Sulayem, is het uiten van kritiek op de FIA en haar medewerkers ten strengste verboden. Als een coureur toch besluit om slecht over het bestuursorgaan te spreken, zal dat streng bestraft worden. Hierdoor liet Verstappen na de Grand Prix van Saoedi-Arabië - waarin hij het gevoel had dat hij onterecht bestraft was - al weten dat hij zich monddood gemaakt voelde.
"Ik weet dat ik hier niet mag vloeken, maar tegelijkertijd mag je ook niet kritisch zijn, of welke vorm dan ook die 'schade', of 'gevaar', of..- laat ik de hele waslijst aan regels maar uit de kast halen, er zijn een hoop regels", aldus Verstappen in Jeddah.
Lees ook
Christian Horner doet onthulling over excuses Max Verstappen na crash in Spanje
Schumacher: 'Max Verstappen wil met crash vertrek forceren bij Red Bull Racing'
Verstappen niet blij met FIA
En in Barcelona komt Verstappen met een soortgelijke uitspraak. De viervoudig wereldkampioen kreeg de vraag wat hij vond van de tien seconden tijdstraf en de vier strafpunten die hij had ontvangen van de stewards - na de crash met Russell, maar echt antwoord kreeg de aanwezige pers niet.
"Ik hoef er niets over te zeggen. Het maakt toch niets uit, we kunnen nergens kritisch over zijn", wijst Max richting de FIA. De Nederlander gaat daarna in op het moment waardoor hij uiteindelijk in de situatie terecht kwam dat er een crash met Russell mogelijk was.
"Ik had een groot moment in de laatste bocht. Helaas hadden de harde banden erg weinig grip, dus dat was best pijnlijk. Maar eigenlijk hadden we gewoon geen banden meer. Ik bedoel, achteraf gezien, was het beter om niet te stoppen. Misschien, ik weet het niet. Het is altijd makkelijk om dat achteraf te zeggen. Maar door die harde banden kom je in zulke situaties terecht."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties