F1 Nieuws

Max Verstappen uit kritiek op FIA-besluit: 'Er is gewoon geen kans'

Max Verstappen uit kritiek op FIA-besluit: 'Er is gewoon geen kans'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Max Verstappen uit kritiek op FIA-besluit: 'Er is gewoon geen kans'

Max Verstappen uit kritiek op FIA-besluit: 'Er is gewoon geen kans'
Red Bull Content Pool

De FIA heeft niet geluisterd naar de klachten en opmerkingen van de coureurs, na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Tijdens het vorige raceweekend werd de DRS-zone op het lange rechte stuk met honderd meter ingekort, wat ervoor zorgde dat inhalen een stuk lastiger werd.

Hierdoor waren er slechts dertien inhaalacties tijdens de race in Bakoe, ondanks het feit dat het lange rechte stuk in Azerbeidzjan twee kilometer lang is! Het was niet genoeg om auto's elkaar in te laten halen en volgens de coureurs was de ingekorte DRS-zone hier schuldig aan.

Maar in plaats van naar de coureurs te luisteren, heeft de FIA besloten dat er ook in Miami twee zones zijn ingekort. Het eerste en tweede gedeelte waar rijders hun achtervleugel open mogen klappen, zijn 75 meter korter dan vorig jaar.

Als Max Verstappen gevraagd wordt wat hij van deze verandering denkt, laat hij duidelijk weten dat hij het niet eens is met de FIA. Niet eens voor hemzelf, maar voor de mensen die vechten in het middenveld én voor de kijkers.

"Ik zou het liefst hebben dat we kunnen racen zonder DRS, maar dat is niet mogelijk helaas. Voor ons maakt het niet zo veel uit. Als je auto veel sneller is en je moet je weg door het veld vinden, maakt het niet uit hoe lang de DRS-zone is, je komt er toch wel langs. Maar als het verschil tussen auto's maar één of twee tienden is, zoals je zag in Bakoe, krijg je een soort DRS-trein en dan is er gewoon geen kans. Dan is de DRS-zone niet lang genoeg om een actie te plaatsen", aldus Verstappen.

Waardoor is inhalen zo lastig?

Als de Nederlander dan kijkt naar de reden waarom het inhalen in 2023 zo lastig is geworden, is hij van mening dat er meerdere redenen zijn. "Wat is hier de oorzaak van? Is de DRS-zone te kort of zijn de auto's niet meer zo goed in het volgen van elkaar? Ik denk een combinatie van beiden."

"De auto's zijn nu waarschijnlijk te zwaar en te stijf, daarom kan je niet meer goed over de kerbs rijden om een andere lijn te zoeken", gaat Max verder. Eerder liet hij zich ook al uit over dit probleem. "Daarnaast weet iedereen steeds meer en meer downforce te vinden met deze auto's, waardoor volgen weer lastiger wordt", aldus de tweevoudig wereldkampioen.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties