In de Grand Prix van Azerbeidzjan vonden er welgeteld dertien inhaalacties plaats, terwijl het stratencircuit in Bakoe ook nog eens een recht stuk van twee kilometer heeft. De race van afgelopen weekend was dan ook niet om aan te gluren voor veel F1-fans.
De 2023-auto's hebben meer moeite om elkaar te volgen dan de auto's van vorig jaar dat hadden. Dat is mede te danken aan Mercedes, die ervoor hebben gezorgd dat de vloerranden dit seizoen 15 mm hoger zijn komen te liggen. Dit na klachten van Lewis Hamilton en Toto Wolff over de veiligheid van de coureurs door porpoising.
Omdat de vloerranden hoger zijn komen te staan ontsnapt er meer lucht aan de zijkant van de auto's en mochten teams wat flapjes en vleugeltjes toevoegen aan de vloer om het verlies aan downforce op te vangen, maar dit heeft er volgens Sergio Pérez voor gezorgd dat de auto's meer moeite hebben om elkaar te volgen.
Lees ook
Red Bull-topman waarschuwt Max Verstappen voor Sergio Pérez
Fernando Alonso haalt uit naar Lewis Hamilton: 'Heeft geluk gehad'
Max Verstappen heeft andere theorie
Red Bull-teamgenoot Max Verstappen is ook van mening dat de toegevoegde downforce één van de redenen is voor het lastiger volgen van de auto voor je, maar de Nederlander heeft nóg een theorie: de huidige F1-bolides zijn te zwaar.
In 2023 wegen de Formule 1-auto's 798 kilo, terwijl dat tien jaar geleden nog ruim twee honderd kilo minder was. Hierdoor is volgen en inhalen lastiger geworden, zo meent Verstappen.
"Door het gewicht van de auto's die we tegenwoordig hebben is het lastig om te volgen in de lage snelheidsbochten, omdat ze best zwaar zijn. Direct als je een klein momentje hebt, wordt dat een groot moment door het gewicht van de auto en de auto is lastiger voor de banden, omdat ze sneller oververhitten", begint Max bij Motorsport.com.
Ook de stijfheid van de nieuwe generatie auto's heeft ervoor gezorgd dat volgen lastiger is: "Je moet deze nieuwe auto's super stijf rijden. Terwijl ik mij uit 2015 en 2016 kan herinneren dat je soms een andere lijn kon nemen of over een kerb kon rijden, omdat de auto's toen een stak zachter afgesteld waren dan nu. Je kon toen verschillende technieken en lijnen gebruiken, maar dat is nu haast onmogelijk omdat de auto's dat niet meer toestaan", aldus de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties