Kimi Antonelli heeft tijdens de Grand Prix van Japan twee records van Max Verstappen afgepakt. De piepjonge Italiaan, die dit seizoen Lewis Hamilton heeft vervangen bij Mercedes, wist als jongste coureur ooit aan de leiding te gaan van een Formule 1-race, toen de leiders in de wedstrijd allemaal een pitstop hadden gemaakt in Japan.
Antonelli besloot, vanaf de zesde plaats, lang door te rijden op zijn medium banden in de eerste stint, wat ervoor zorgde dat hij even aan de leiding lag van de Grand Prix. De Italiaan werd hiermee de jongste coureur ooit die dat voor elkaar kreeg, waarmee hij Max Verstappen van de troon heeft gestoten. Echter was dat niet het enige record van Verstappen dat Antonelli aan gorten reed.
Aan het einde van de race had de Mercedes-coureur aardig wat snelheid over op zijn harde banden, omdat hij meerdere ronden later naar binnen kwam dan de coureurs om hem heen. De teamgenoot van George Russell wist hierdoor de snelste ronde te rijden, met een 1:30.965, waarmee hij ook dat record van Verstappen afpakte.
Tot aan dit raceweekend had Max Verstappen namelijk ook het record voor jongste coureur met een snelste ronde achter zijn naam, maar sinds een aantal uur is dat Kimi Antonelli. Al had het niet veel gescheeld of Verstappen had dat record in eigen hand gehouden.
Lees ook
Max Verstappen onthult aanhoudend probleem bij Red Bull na GP Japan
Red Bull maakte grote fout aan auto Max Verstappen tijdens race in Japan
Verstappen deed stiekeme poging
In de een-na-laatste ronde heeft Max Verstappen namelijk een poging gedaan om de snelste ronde van de race te rijden. De Nederlander, die vooraan aan het vechten was met de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri, probeerde de zege over de streep te trekken, maar is wellicht ook bezig geweest met zijn record.
Op zijn meer dan dertig ronden oude harde banden heeft Max Verstappen in de slotfase van de race nog een 1:31.041 genoteerd, waarmee hij slechts 0.076 seconde tekort kwam om de snelste ronde van Kimi Antonelli terug af te pakken. Verstappen verraste daarmee vriend en vijand, omdat zijn Red Bull RB21 de eerste twee races van het seizoen kampte met hevige bandenslijtage.
Dat hij aan het einde van de race in Japan nog voor de snelste ronde kon gaan, betekent dat de banden van Max het lang volhielden. Voor Verstappen en Red Bull een positieve ontwikkeling, maar iets waar Lando Norris zich inmiddels al zorgen om maakt...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties