Tijdens de Grand Prix van Imola wordt er een nieuw format voor de kwalificatie getest. Op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari mogen coureurs tijdens Q1 alleen gebruik maken van de harde band, in Q2 alleen van de medium band en in Q3 is de zachte band het enige rubber dat gebruikt mag worden.
Pirelli en de Formule 1 proberen hiermee het spektakel te vergroten én proberen hiermee de uitstoot te verminderen. De officiële bandenleverancier van de koningsklasse van de autosport hoeft op deze manier nog maar elf sets banden per coureur mee te nemen, in plaats van de gebruikelijke dertien. Hierdoor hoeft er minder getransporteerd te worden en is er dus minder uitstoot.
Maar de coureurs zijn er nog niet kapot van. Max Verstappen laat weten dat zij het nut niet inzien van de formatwijziging, waarbij Verstappen aangeeft dat het weer een belangrijke factor gaat spelen.
"Ik denk niet dat we zoiets nodig hebben voor de kwalificatie. Ik zie het nut er niet zo van in", liet Verstappen weten in Bahrein. "Het zou beter zijn als we zorgen dat alle auto's dicht bij elkaar zitten qua performance, dan het met dit soort dingen spannend proberen te maken. Het is puur voor de show, denk ik", aldus Verstappen.
"Ik hoop niet dat het te koud is in Imola, want dan wordt het erg lastig. Maar ja, het is voor iedereen hetzelfde", sluit de Nederlander af. Vooral met de harde band is het lastig om temperatuur op te bouwen, als het in Imola dan koud is, zullen de coureurs weinig grip hebben tijdens de eerste kwalificatiesessie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties