Volgens velen is tijdens het vertrek van Adrian Newey bij Red Bull Racing een begin gemaakt aan de ondergang van het team. Waar Red Bull aan het begin van het seizoen nog dominant naar de overwinningen vloog, heeft het al sinds de maand juni geen race meer gewonnen. In Barcelona kwam Verstappen nog als eerste over de streep, maar in Italië zat er niet meer in dan een zesde positie.
Ook in Azerbeidzjan wordt er niet veel bijzonders verwacht van het Oostenrijkse team, omdat de problemen van de RB20 op stratencircuits verergerd worden. Het is een groot raadsel hoe de auto zo snel zo veel minder kan zijn geworden, maar voor veel fans is het wel duidelijk: het heeft allemaal te maken met het vertrek van Adrian Newey.
De meesterontwerper, die deze week aankondigde naar Aston Martin te verkassen, liet in mei zijn werkzaamheden vallen bij het team en sindsdien is het bergafwaarts gegaan, waardoor het gerucht de wereld in kwam dat Newey hét meesterbrein achter de successen van Red Bull was. Maar volgens Max Verstappen is dat niet helemaal waar. De problemen met de RB20 begonnen al veel eerder, zelfs toen Newey nog bij het team werkzaam was.
"Ik zou niet zeggen dat het alleen daar aan ligt. Toen het werd aangekondigd, begon het natuurlijk een beetje mis te gaan voor ons. Maar ik denk dat het al veel eerder mis begon te gaan voor ons, maar dat zagen we toen niet echt. Dus persoonlijk denk ik niet dat er een verband is. Dat is natuurlijk niet om negatief te zijn over Adrian of wat dan ook. Ik zie het zeker niet als iets dat gerelateerd is, maar het is iets dat er in de loop van de tijd is ingeslopen", aldus de drievoudig wereldkampioen.
Lees ook
Lando Norris gelooft Max Verstappen niet na opmerkingen over kampioenschap
Max Verstappen komt met veelzeggende reactie op interesse Aston Martin
Veel werk te verrichten
Het is aan Red Bull om ervoor te zorgen dat deze problemen zo snel en zo goed mogelijk worden opgelost en Verstappen geeft aan dat ze inmiddels weten wat de problemen veroorzaakt. Maar een oplossing vinden zal zeker niet makkelijk worden.
"We hebben nog veel werk te doen. Ik denk dat Monza in zekere zin positief was om meer over de auto te leren, en nu kost het gewoon tijd om de auto beter te maken en onze zwakke punten te begrijpen. Ik denk dat we [de zwakke punten] hebben begrepen. Nu gaat het erom dat we er oplossingen voor vinden. Ik weet ook dat het niet binnen één of twee weken komt, vanaf het moment dat je je problemen begrijpt."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties