Het zijn voor Lewis Hamilton en George Russell anderhalf lastige jaren geweest bij het Formule 1-team van Mercedes. De Duitsers gingen van het meest dominante team uit de geschiedenis van de sport naar een plek in het middenveld in 2022.
Uit het middenveld zijn ze nu eindelijk ontsnapt, maar kans maken op een overwinning doen ze nog steeds niet. Daarvoor is de achterstand op Red Bull Racing simpelweg te groot. James Allison, technisch directeur van Mercedes, geeft aan dat dit deels komt door het budgetplafond.
De renstal uit Brackley kan niet zomaar honderd miljoen euro extra uitgeven om met nieuwe oplossingen te komen, zoals ze dat wel konden tussen 2014 en 2020 - de jaren waarin ze dominant waren. Dit zorgt ervoor dat het gat naar Red Bull niet zomaar gedicht kan worden.
Vertraging in de windtunnel
Volgens Allison is vooral de windtunnel slachtoffer geworden van het budgetplafond. In de windtunnel wordt de meeste winst behaald voor de teams, maar er zit ook vertraging op. Als iets in de tunnel getest werd in het verleden, duurde het slechts een paar weken voor het getest kon worden op de auto, omdat er constant gewerkt kon worden.
Maar met het budgetplafond kan er slechts een paar keer per jaar een update geïntroduceerd worden, waardoor de onderdelen soms pas maanden nadat ze getest zijn in de windtunnel op de auto komen. Mocht het dan niet werken, zijn de teams héél veel kostbare tijd kwijt.
"De vertraging tussen wat je op de auto ziet en wat je in de windtunnel doet, komt omdat je de data uit de windtunnel eerst naar het ontwerpbureau moet sturen, waarna zij het weer richting de productie moeten sturen. Vroeger, nog er nog geen budgetplafond was, kon je om de dag onderdelen uit de windtunnel laten komen, waarna ze razendsnel ontwikkeld werden. De tijdspanne tussen de eerste test in de tunnel en dat ze op de auto zaten was altijd maar een paar weken", begint Allison bij Autosport.
"Tegenwoordig kun je het je veroorloven om misschien twee of drie grote upgrades in een seizoen uit te voeren. In plaats van dat je iets in de windtunnel vindt en direct kan gebruiken, moet je nu steeds meer vinden, tot je op een punt komt waar je denkt: 'Oké, nu is het groot genoeg om op de auto te brengen'. Dat betekent dat je nu veel meer vertraging oploopt", aldus de Brit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties