F1 Nieuws

Onthuld: deze vier teams hebben de woede van de FIA op de hals gehaald

Onthuld: deze vier teams hebben de woede van de FIA op de hals gehaald
BSR Agency
F1 Nieuws

Onthuld: deze vier teams hebben de woede van de FIA op de hals gehaald

Onthuld: deze vier teams hebben de woede van de FIA op de hals gehaald
BSR Agency

Het is hét gesprek van de dag, de afgelopen paar dagen in de Formule 1-paddock: de regelwijziging omtrent de mini-DRS. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2024 werd McLaren betrapt op het exploiteren van de regels, waarbij zij ervoor hadden gezorgd dat de DRS-flap op hun achtervleugel lichtelijk omhoog kwam onder hoge snelheid, wat op meerdere vlakken een positief effect had op de auto van Lando Norris en Oscar Piastri.

Boven een bepaalde snelheid ging de DRS-flap omhoog staan, waardoor de auto minder luchtweerstand kende en dus een hogere topsnelheid kon behalen op het rechte stuk. Als de auto door een bocht moest, sloot de DRS-flap zich weer, waardoor de auto de maximale downforce had. Daarnaast kon McLaren een grotere achtervleugel rijden, omdat ze op het rechte stuk niet zoveel tijd verloren als de andere teams, vanwege de mini-DRS.

Het hebben van een grotere achtervleugel betekent dat je kan rijden met meer downforce, je een stabielere achterkant hebt en daarmee je banden beter kan besparen. Voor McLaren was het dus een no-brainer om deze vleugel te ontwerpen, maar daar was de FIA het niet mee eens. Het team van Lando Norris moest deze vleugel aanpassen en vanaf 2025 was het gebruik van een mini-DRS verboden.

Vier teams zorgen voor woede bij de FIA

Echter werd er op camerabeelden in Australië gezien dat er alsnog vier teams waren die de regels aan hun laars lapten. Hierdoor besloot de FIA in te grijpen en een strengere test te hanteren voor het raceweekend in China. Waar er in de slot gap [het gat tussen de DRS-flap en het centrale vlak van de achtervleugel] in Australië nog 2 mm speling mocht zijn, zal dat in Shanghai slechts 0,75 mm bedragen. Tijdens de volgende race in Japan wordt zelfs teruggebracht tot 0,5 mm.

De FIA heeft duidelijk gemaakt dat zij geen enkel team specifiek hebben aangepakt met deze regelwijziging, maar The-Race weet te onthullen dat er wel degelijk vier teams zijn die de woede van de FIA op de hals hebben gehaald.

Deze teams zijn naar verluidt McLaren, Ferrari, Alpine en Haas. Al deze teams hebben inmiddels laten weten dat zij niet het idee hebben dat zij iets hoeven te veranderen aan de vleugel, waarbij Lando Norris zelfs duidelijk heeft gemaakt dat McLaren ruimte over heeft in dit gebied en misschien zelfs wat meer de randjes op gaat zoeken.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties