F1 Nieuws

Red Bull-insider onthult geheime informatie over McLaren-drama in Las Vegas

6926bd6cd4198
HOCH ZWEI/BSR Agency
F1 Nieuws

Red Bull-insider onthult geheime informatie over McLaren-drama in Las Vegas

6926bd6cd4198
HOCH ZWEI/BSR Agency

Het team van McLaren zal de Grand Prix van Las Vegas snel willen vergeten. De Britse renstal vertrok namelijk met een nulscore uit Sin City nadat de FIA de beide auto's van het team had gediskwalificeerd vanwege te veel slijtage aan de skid blocks in de bodemplaat. Nu blijkt echter dat McLaren al langer op het randje van diskwalificatie heeft rondgereden dit seizoen.

Dat stelt Dr. Obbs op X. De Amerikaan is zelf engineer en heeft daarnaast een PhD in Vloeistofmechanica. Belangrijker nog: hij heeft zéér goede contacten binnen het team van Red Bull Racing. Een van die contacten heeft de Amerikaan laten weten dat het team van McLaren dit seizoen al vaker op het randje van diskwalificatie heeft gezeten.

"Na de kwalificatie in COTA zei iemand in de paddock tegen me: 'Pas op voor McLaren. Ze moeten superlaag rijden om hier snel te zijn bij hoge snelheden.' Het bleek niets te zijn, maar de achtergrond van de opmerking vond ik interessanter. In gesprekken met een paar aerodynamici van andere teams is er één algemene consensus: de vloer van McLaren is geen downforce-monster, maar een compromis voor een geweldige bochtbalans", begon Dr. Obbs zijn verhaal.

"Veel teams hebben ervoor gekozen om zich te concentreren op verschillende methoden om prestaties uit hun vloeren te halen. Ik heb gehoord dat McLaren vloerkrimp en profilering gebruikt om een goed uitgebalanceerde prestatie te creëren die geen piekbelastingsmonster is. Ondertussen hebben sommige andere teams, zoals RBR, ervoor gekozen om complexe vortexsystemen van de hekken en vloerrand te beheren om grote belastingen te genereren.

"Het nadeel hiervan is dat het een beetje temperamentvol kan zijn en moeilijk om deze vortexsystemen gezond te houden. Ik heb ook gehoord dat Ferrari ergens in het midden zit, terwijl Mercedes, volgens hen, dichter bij McLaren zit wat betreft hun vloerprofilering.

"Een aerodynamica-expert vertelde me dat McLaren hierdoor de auto superlaag moet rijden om de maximale prestaties te kunnen halen. Ja, natuurlijk. Venturi-vloeren komen pas tot leven als ze superdicht bij de grond zijn. Maar door de recente vorm van RBR (Red Bull Racing, red.) heeft McLaren die grenzen nog verder verlegd dan ze aanvankelijk comfortabel vonden.

"Dat is iets wat ik enige tijd geleden ook over Ferrari heb gehoord. Daarom zie je sommige teams supersnel in FP1 en FP2, maar nergens in de kwalificatie. Teams verleggen de grenzen van alles om zoveel mogelijk snelheid te halen en brengen die vervolgens terug naar een redelijk niveau voor de race.

"Hoe zit het dan met de komende races? Welnu, de consistentie van het wegdek maakt het gemakkelijker om tot het uiterste te gaan. Maar naar mijn mening verandert dat niets aan de noodzaak om lager te rijden om aan de top competitief te zijn. Ik denk dat Macca (McLaren, red.) nog steeds druk zal voelen om dicht bij de grenzen te rijden om zich te beschermen tegen een aanstormende Verstappen.

"Het is aan RBR om de juiste afstelling te vinden voor een uitdagend sprintweekend in Qatar. Als ze dat doen, kan Macca (McLaren, red.) onder druk komen te staan om opnieuw de grenzen op te zoeken. Zo niet, dan zullen ze misschien wat marge inbouwen om veilig te zijn.

"Het is een ingewikkelde kwestie. Hoeveel prestaties kun je eruit halen zonder te ver te gaan? Met het risico op overmatige slijtage van de planken of aerodynamische instabiliteit. Naarmate de druk toeneemt, zullen we misschien meer teams grote risico's zien nemen om bij de top te blijven. En raad eens? McLaren is daar ook niet immuun voor. Het spel kan beginnen", aldus de Red Bull-insider.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties