F1 Nieuws

Red Bull levert in op concurrenten en weet precies waar: 'Daar zijn we nu minder goed'

Red Bull levert in op concurrenten en weet precies waar: 'Daar zijn we nu minder goed'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Red Bull levert in op concurrenten en weet precies waar: 'Daar zijn we nu minder goed'

Red Bull levert in op concurrenten en weet precies waar: 'Daar zijn we nu minder goed'
Red Bull Content Pool

Red Bull Racing heeft met de RB20 een sterk veranderd concept gepresenteerd aan het begin van het 2024 Formule 1-seizoen. Max Verstappen en Sergio Pérez kregen een auto tot hun beschikking die in sommige opzichten best leek op de Mercedes W15 van een jaar eerder, waar George Russell en Lewis Hamilton kansloos mee waren voor de titel. Echter werd er bij Red Bull meer succes verwacht, wegens de grote voorsprong van het team in 2023.

En die voorsprong was er aan het begin van het seizoen ook, maar gedurende het jaar is die voorsprong alsmaar kleiner geworden. Inmiddels heeft Red Bull niet eens meer de snelste auto van het veld, aangezien die titel al weken op de McLaren MCL38 van Lando Norris en Oscar Piastri geplakt is. Waar heeft dit mee te maken en hoe kan een team - dat in 2023 maar één race niet wist te winnen - zo ver terugzakken?

Volgens Pierre Waché heeft dat alles te maken met de tegenvallende cijfers uit de windtunnel, die niet volledig correleren met wat er op de baan gebeurt. De Fransman ziet dat de RB20 vooral op één onderdeel een stuk minder sterk is geworden dan vorig seizoen, waar Max Verstappen nu veel last van heeft. In gesprek met Motorsport.com laat hij weten wat dat is.

"Ik weet niet of we nog een sterk punt hebben", lacht de technisch directeur van Red Bull op de vraag wat de sterke punten zijn van de 2024-auto van Max Verstappen. Daarna kijkt hij serieus naar zijn bolide: "Ik denk dat we ons in de medium-speed en in de langzame bochten sterk hebben verbeterd ten opzichte van vorig jaar. We zijn nu - relatief gezien ten opzichte van de concurrentie - iets minder goed in snelle bochten dan vorig jaar. Vorig jaar waren we heel erg goed in dat opzicht. Tot slot zijn we nog duidelijk zwak over de kerbstones, maar dat was vorig jaar ook al het geval. Daarmee hebben we niet de verwachte stap gezet."

Geen grote schok

Hoewel dit natuurlijk slecht nieuws is voor Red Bull Racing, is het niet onverwacht voor de leiding van het Oostenrijkse team. Ze zijn eigenlijk verbaasd dat het zolang heeft geduurd voor de concurrentie ze in heeft gehaald. In Milton Keynes hadden ze al lang verwacht dat teams als McLaren, Mercedes en Ferrari het ze ieder weekend lastig zouden maken.

"Om eerlijk te zijn hadden we de concurrentie al eerder verwacht. Begin 2022 hadden wij niet de snelste auto, Ferrari had toen de snelste auto. Daarna hadden we veel tegenstand verwacht in 2023, maar dat gebeurde niet. In 2024 hadden we de anderen ook al vanaf de eerste race verwacht, omdat de performance die je onder dezelfde regels kunt vinden natuurlijk beperkt is. Na een vertraging van vier of vijf races zijn ze alsnog gekomen, maar om eerlijk te zijn hadden we dat al vanaf het begin verwacht."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties