Sinds 2021 is het budgetplafond aanwezig in de Formule 1. Dit betekent dat teams niet meer dan een afgesproken bedrag per jaar mogen uitgeven. Het budgetplafond is geïntroduceerd om het gat tussen de top teams en de rest te verkleinen.
Vooralsnog lijkt dit plan te werken. In de eerste drie races van 2023 zat het gehele veld binnen 1.3 seconde van elkaar in de kwalificatie, waarbij alleen Red Bull Racing boven iedereen uitstak. De rest zat onwijs dicht op elkaar, wat een jaar of vijf, zes geleden nooit gedroomd had durven worden.
Maar het betekent ook dat teams hun manier van werken flink hebben moeten veranderen, vooral de renstallen die honderden miljoenen per jaar uitgaven. Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari hebben hun complete werkcultuur moeten aanpassen, waarbij het team van Max Verstappen nóg een extra uitdaging kreeg: de windtunnelstraf.
In 2021 ging het Oostenrijkse team over het budgetplafond heen, waardoor ze een boete van zeven miljoen euro ontvingen en tien procent minder tijd door mogen brengen in de windtunnel dit jaar. Volgens Christian Horner gaat dit zijn effect hebben op de ontwikkeling van de RB19.
"Ik denk dat het voor ons heel moeilijk wordt om deze auto te ontwikkelen, want als je kijkt naar de hoeveelheid procentuele tijd die we minder hebben dan sommige van onze rivalen, is dat aanzienlijk", begint Horner bij F1.com.
Lees ook
Adrian Newey weggekaapt door Ferrari? 'De juiste keuze'
Jordan ziet Red Bull domineren door FIA: 'Het is een farce'
"Maar het is wat het is. We moeten gewoon het beste doen met wat we hebben. We moeten efficiënt, effectief en selectief zijn in wat we kiezen om te ontwikkelen en hoe we onze tijd verdelen", gaat de Brit verder.
Budgetplafond
Maar dus niet alleen de straf zorgt ervoor dat Red Bull hun manier van werken aan moest passen, daar heeft het budgetplafond ook voor gezorgd. Teams kunnen niet meer ongelimiteerd geld in de auto's pompen. Er moet nu echt een plan gemaakt worden.
"Het is de laatste jaren een totale cultuuromslag geweest. Het is een nieuwe uitdaging in de Formule 1, namelijk hoe je je middelen inzet. Vroeger was het een sprint om zo snel mogelijk een auto te ontwikkelen, met het budget dat je bij elkaar kon sprokkelen. Nu is het een kwestie van hoe en waar je je middelen inzet", aldus Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties