Red Bull-topman Pierre Waché heeft in gesprek met Autosport laten weten dat zijn formatie wellicht een voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie met het oog op aankomend seizoen. Het voordeel waar Waché het over heeft, heeft te maken met Red Bulls positie in het constructeurskampioenschap van afgelopen seizoen.
Afgelopen seizoen wist Max Verstappen zijn vierde achtereenvolgende wereldtitel binnen te halen. Ondanks Red Bulls sterke vorm in het begin van het seizoen wist de Oostenrijkse formatie echter geen derde achtereenvolgende constructeurskampioenschap mee te nemen naar het het Britse Milton Keynes. Het team van Verstappen werd zelfs derde.
Uiteraard liep Red Bull hierdoor enkele tientallen miljoenen dollars mis, maar de derde plaats in het constructeurskampioenschap heeft ook voordelen voor Red Bull. Zo heeft Red Bull tot en met eind juni in totaal 768 windtunneltests, terwijl McLaren, dat afgelopen seizoen voor het eerst sinds 1998 constructeurskampioen werd, 'maar' 672 tests in de windtunnel, een verschil van 96 runs.
Lees ook
F1-legende ziet grote problemen bij Red Bull: 'Het begin van het einde...'
Rechter doet harde uitspraak in afpersingszaak Michael Schumacher
Foto: Max Verstappen kiest voor nieuwe look in 2025-seizoen
Waché ziet voordeel voor Red Bull, maar plaatst ook kanttekening
Volgens Waché kan dit verschil voor een groot voordeel zorgen in de komende zes maanden. Waché plaats echter wel een kanttekening bij zijn uitspraak, aangezien het niet zo is dat teams met meer tijd in de windtunnel ook per definitie beter uit de bus komen in het volgende seizoen. Kijk maar naar Stake-Sauber bijvoorbeeld, dat tot en met eind juni 1.104 runs in de windtunnel mag uitvoeren, maar waarschijnlijk opnieuw het langzaamste team is in 2025.
"Het is potentieel een groot voordeel voor 2026 en ik hoop dat we het goed gebruiken. Het is niet omdat je meer geld of meer windtunnel-tijd hebt, dat je ook beter presteert. Anders zouden de achterblijvers het jaar erop altijd eerste worden. Zo werkt het niet in de Formule 1, maar het kan wel een voordeel zijn en dat moeten we goed gebruiken. Het is een positief aspect van onze positie, dus het kan heel positief zijn", aldus Waché in gesprek met Autosport.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties