F1 Nieuws

Red Bull-topmannen zien kansen voor Max Verstappen door slecht 2024: 'Potentieel een groot voordeel'

Red Bull-topmannen zien kansen voor Max Verstappen door slecht 2024: 'Potentieel een groot voordeel'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Red Bull-topmannen zien kansen voor Max Verstappen door slecht 2024: 'Potentieel een groot voordeel'

Red Bull-topmannen zien kansen voor Max Verstappen door slecht 2024: 'Potentieel een groot voordeel'
Red Bull Content Pool

Dat Red Bull Racing in 2024 een slecht jaar kende hoeft niet per se slecht te zijn. Uiteraard baalt het Oostenrijkse team ervoor dat ze vorig jaar het kampioenschap voor constructeurs niet konden prolongeren, maar er zitten ook voordelen aan het feit dat ze op de derde plaats zijn geëindigd in de ranglijst voor teams.

Hoewel Red Bull Racing een flinke som aan prijzengeld is misgelopen [ongeveer 18 miljoen dollar], heeft het team ook minder bonussen uit hoeven betalen. Maar dat is niet de ware 'winst' van het verliezen van het constructeurskampioenschap. Waar Red Bull vooral blij mee zal zijn, is dat ze - in ieder geval het eerste halfjaar van 2025 - meer tijd in de windtunnel hebben dan McLaren en Ferrari.

Ieder halfjaar wordt de stand in het kampioenschap voor teams geëvalueerd, waarna de Formule 1-teams een aantal uren in de windtunnel krijgen - op basis van hun plaats in de ranglijst. De nummer één krijgt bijvoorbeeld maar 70% van de totale beschikbaar tijd in de windtunnel, terwijl het team dat als laatste staat 115% van de totale beschikbare tijd kan gebruiken.

Vorig seizoen stond Red Bull op 1 januari én 1 juni op de eerste plaats, waardoor ze telkens maar 70% van de totale beschikbare uren in de windtunnel door mochten brengen. Maar omdat het team van Max Verstappen in 2024 op de derde plaats is geëindigd, hebben ze op dit moment 80% gekregen. Ze gaan daarmee van 840 uur naar 960 uur en dat kan volgens technisch directeur Pierre Waché een grote impact hebben - vooral voor het volgende seizoen.

"Het is potentieel een groot voordeel voor 2026 en ik hoop dat we het goed gebruiken,” zei Waché over de extra tijd in de windtunnel. "Het is niet omdat je meer geld hebt of meer windtunnel-tijd dat je beter presteert - anders zouden de mensen achteraan altijd eerste worden in het volgende jaar. Zo werkt het niet in de Formule 1, maar het kan een voordeel zijn en we moeten er goed gebruik van maken. Het is een positief aspect van onze positie, dus het kan heel positief zijn.”

Ook Christian Horner positief

Naast de technisch directeur is ook de CEO van Red Bull Racing positief over het feit dat ze dit jaar meer tijd in de windtunnel door mogen brengen. Hoewel Horner verdrietig is dat ze niet op de eerste plaats zijn geëindigd, wat voor ieder team natuurlijk het doel is, kon de Brit snel schakelen en besefte hij dat er ook kansen lagen voor 2025 en vooral 2026.

"Het is een lastige, want we hebben de grootste reglementswijziging in waarschijnlijk 50 of 60 jaar in de geschiedenis van de sport. Dus met dat in gedachten, balen we ervan dat we derde zijn geworden in het kampioenschap, maar de extra windtunnel-tijd die dat met zich meebrengt is, zo je wilt, het enige positieve in een jaar waarin de regelgeving zo dramatisch verandert", aldus Horner.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties