Red Bull Racing is deels schuldig aan de crash tussen Max Verstappen en George Russell tijdens de slotfase van de race in Spanje. Dat hebben de stewards weten te onthullen, nadat zij het incident tussen de coureurs hebben beoordeeld. In bocht 5 knalden Verstappen en Russell tegen elkaar aan, wat vanaf de buitenkant leek op een opzettelijke actie vanuit de Limburger.
Ook de stewards zijn van mening dat Verstappen met opzet tegen de auto van Russell aan is gereden, waardoor ze hem een tien seconden tijdstraf gaven én drie strafpunten bijschreven op zijn racelicentie. Vooral dat laatste is gevaarlijk, aangezien Max daardoor op elf strafpunten staat, slechts één verwijderd van een schorsing.
Pas op 30 juni vervallen de eerste twee strafpunten, waardoor de Nederlander het de komende twee Grand Prix rustig aan moet doen. Maakt hij in Canada of Oostenrijk weer een incident mee, dan zal hij een race uit moeten zitten - iets wat Kevin Magnussen in 2024 ook overkwam. Maar waarom besloten de stewards Max zo hard te straffen? Na de race gaven zij tekst en uitleg.
Lees ook
Nico Rosberg: 'Max Verstappen had gediskwalificeerd moeten worden in GP Spanje'
Crashte Max Verstappen opzettelijk met George Russell? Red Bull-coureur geeft opvallend antwoord
Zat Red Bull ook fout?
Volgens de stewards was de actie van Verstappen onacceptabel en was hij compleet verantwoordelijk voor de crash tussen de twee aartsrivalen - die al sinds het einde van 2024 niet goed met elkaar op kunnen schieten. Echter moeten de officials van de FIA ook een bizarre onthulling doen: Max Verstappen had nooit in deze situatie hoeven komen.
De reden dat Verstappen uiteindelijk tegen Russell aan reed, was wegens het feit dat Red Bull hem vroeg om de positie terug te geven aan Russell, omdat zij van mening waren dat Max onterecht de bocht had afgesneden in bocht 1 en daardoor een vijf seconden tijdstraf zou krijgen. Maar wat blijkt nu: de stewards zouden Max daar helemaal niet voor straffen, waardoor hij de plek niet terug had hoeven geven.
"Uit de radiocommunicatie bleek duidelijk dat de bestuurder van auto 1 [Max Verstappen] door zijn team werd gevraagd om 'de positie terug te geven' aan auto 63 [George Russell] voor wat zij beschouwden als een eerdere overtreding van auto 1 voor het verlaten van de baan en het behalen van een blijvend voordeel (in feite hadden we later bepaald dat we geen verdere actie zouden ondernemen met betrekking tot dat incident)", zeggen de stewards over het incident van Verstappen.
"De bestuurder van Auto 1 was duidelijk niet blij met het verzoek van zijn team om de positie terug te geven. Bij het naderen van bocht 5 verminderde Auto 1 zijn snelheid aanzienlijk, waardoor het leek alsof Auto 63 kon inhalen. Echter, nadat Auto 63 voor Auto 1 kwam bij het ingaan van Bocht 5, versnelde Auto 1 plotseling en kwam in botsing met Auto 63."
Volgens de FIA-officials was Verstappen hierin volledig verantwoordelijk én dus schuldig: "De botsing werd ongetwijfeld veroorzaakt door de acties van Auto 1. Daarom legden we een tijdstraf van 10 seconden op aan Auto 1."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties