Max Verstappen heeft zich na de race in Spanje voor meerdere incidenten moeten melden bij de stewards in Spanje. Zo kende de Nederlander natuurlijk de crash met George Russell - waar hij dubbel voor werd gestraft - en was er een incident in bocht 1, waar hij een deel van de baan zou hebben afgesneden. Maar nu heeft de FIA ook gekeken naar het incident met Charles Leclerc, bij de herstart van de race na de safety car.
Red Bull Racing had Verstappen op harde banden gezet tijdens de safety car en kende daardoor een verschrikkelijke herstart, waarbij hij bijna overdwars het rechte stuk op draaide. Daar probeerde Charles Leclerc van te profiteren door Verstappen direct in te halen, maar daarin had de Monegask een overtreding begaan, meende Max.
Over de boordradio meldde de Limburger dat de Ferrari-coureur tegen zijn auto aan was gereden op het rechte stuk en dat hij daardoor de plek terug moest geven. Dat deed Leclerc niet, waarna het incident met George Russell plaatsvond en Verstappen niet meer in de buurt kwam van het podium. Maar na de race hebben de stewards wel nog even gekeken naar de actie van Leclerc op Max.
Lees ook
Stewards doen bizarre onthulling over crash Max Verstappen en George Russell
Damon Hill deelt duidelijke mening over crash Max Verstappen: 'Zoals gewoonlijk...'
Stewards doen uitspraak
Heeft Leclerc op illegale wijze een weg voorbij de Red Bull RB21 van gevonden en krijgt hij daar alsnog een straf voor? Daar waren fans van de Monegask nogal benieuwd naar. Zij waren dan ook gespannen voor de uitslag van de stewards, maar hoeven niet langer in spanning te wachten. Volgens de FIA-officials heeft Leclerc namelijk geen overtreding begaan in zijn inhaalactie op Verstappen.
De stewards zijn namelijk van mening dat een 'no further investigation' genoeg is voor dit 'incident' en geven ook direct aan waarom: "Auto 1 [Max Verstappen] verloor tractie tijdens het navigeren door bocht 14 en moest daarom zijn positie op de baan verdedigen tegen auto 16 [Charles Leclerc]. Auto 16 ging door om Auto 1 in te halen op het rechte stuk van de start-finish. Beide auto's bewogen iets naar elkaar toe in het midden van de baan en als gevolg daarvan ontstond een kleine botsing", beginnen de stewards.
"Beide coureurs waren van mening dat dit een vermijdbare botsing was die mogelijk tot een zware crash had kunnen leiden, maar geen van beide coureurs had hier geheel of grotendeels schuld aan. Gezien de omstandigheden hebben we geen verdere actie ondernomen", aldus de FIA-officials.

Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties