F1 Nieuws

Toto Wolff onthult toekomstplan van Mercedes na verkoop aandelen

Toto Wolff tijdens een interview in Austin, Texas
BSR Agency
F1 Nieuws

Toto Wolff onthult toekomstplan van Mercedes na verkoop aandelen

Toto Wolff tijdens een interview in Austin, Texas
BSR Agency

Toto Wolff heeft tijdens het raceweekend in Las Vegas met klem benadrukt dat hij niet van plan is om af te treden als teambaas van Mercedes. De Oostenrijker verkocht eerder deze maand een gedeelte van zijn aandelen in het raceteam, maar dat zegt volgens hem niks over de toekomst.

De 53-jarige baas van Mercedes AMG F1 Team had 33,3% van de renstal in handen, maar heeft daar onlangs 15% van verkocht aan Crowdstrike-CEO George Kurtz, die nu zo'n 5% in handen heeft. Naar verluidt zou Wolff hier 300 miljoen dollar voor ontvangen hebben.

De actie van Wolff leverde vragen op, want zou dit het begin van het einde betekenen voor de Oostenrijker in de koningsklasse? Wanneer hem dit gevraagd wordt tijdens het raceweekend in de Amerikaanse gokstad, is hij glashelder.

"Ik ben niet van plan om het team te verkopen en ik ben ook niet van plan om mijn functie neer te leggen", zei hij na de GP van Las Vegas. "Ik zit eigenlijk op een goede plek en ik heb het naar mijn zin. Zolang ik het gevoel heb dat ik een bijdrage lever en anderen dat ook vinden, is er geen reden om in die richting te denken."

"Wat ik heb gedaan, is dat ik – in mijn investeringsmaatschappij – een aantal aandelen heb verkocht aan George, een coureur en tech-ondernemer, iemand die ons gaat helpen om de Amerikaanse markt te veroveren. Dat was de reden achter deze stap, en niets anders."

Zes miljard(!)

Wolff is van mening dat het Formule 1-team van Mercedes in totaal zo'n zes miljard euro waard moet zijn. Een gigantisch bedrag, zeker als er gekeken wordt naar hoeveel het kost om een nieuw team te introduceren in de koningsklasse.

In het interview, geciteerd door PlanetF1, vertelt de baas van Mercedes waarom het team zó duur is.

"Als iemand ons vijf jaar geleden had verteld wat de waarderingen zouden zijn, hadden we dat nooit geloofd", aldus Wolff. "Maar het is een eenvoudige extrapolatie van de winstgevendheid van de teams vanwege het kostenplafond. Onze businesscase is fundamenteel veranderd. In plaats van elkaar te overtreffen met uitgaven, hebben we onszelf tegen onszelf beschermd. We zijn erin geslaagd om de inkomsten te verhogen en de vrije kasstromen te vergroten.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties