De eerste vrije training voor de Grand Prix van Singapore zit er alweer op. De coureurs moeten dit weekend wennen aan de nieuwe lay-out van het Marina Bay Street Circuit in Singapore, waar de derde sector flink is aangepast vanwege werkzaamheden.
Waar eerst bocht 16 tot en met 19 gelegen waren, ligt nu één lang recht stuk. De rondetijden zijn hierdoor zo'n tien seconden sneller dan in 2022 en er is minder stress voor de banden, wat veel onzekerheden met zich meebrengt voor de engineers.
Aan het begin van de sessie kwam bijna het gehele veld naar buiten op de harde band, terwijl er normaliter niet veel gereden wordt tijdens VT1 in Singapore, aangezien de baanomstandigheden helemaal anders zullen zijn in de kwalificatie en de race, als de zon eenmaal onder is. Maar door de vele updates die teams hebben meegenomen, was het een drukte van jewelste in de eerste trainingssessie.
Ferrari, McLaren, Mercedes en Red Bull snel
Waar Helmut Marko en Max Verstappen al bang voor waren, lijkt te zijn uitgekomen: Red Bull Racing is niet zo dominant in Singapore als in bijvoorbeeld België. Tijdens de eerste training werd duidelijk dat de Ferrari, de McLaren en de Mercedes ook erg snel was en dat de tijden heel dicht bij elkaar zitten.
Charles Leclerc wist namelijk de snelste tijd te rijden, door een 1:33.350 neer te zetten. Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz volgde hem op, met een achterstand van 0.078 seconde. Max Verstappen vond zichzelf terug op de derde positie, op 0.126 seconde van Leclerc.
Ook Lando Norris, in de hevig geüpdate McLaren, kwam dichtbij de tijd van de Monegask. Norris eindigde op de vierde plek met minder dan twee tienden achterstand. Lewis Hamilton in de Mercedes zat op zijn beurt weer vlak achter Norris.
Varaan zorgt voor gele vlaggen
In de sessie werd er op een paar momenten kort met een gele vlag gezwaaid in de tweede sector. Het was voor een tijdje onduidelijk wat er precies aan de hand was, aangezien er geen auto stilstond en er geen rotzooi op de baan lag.
Maar door een board-radio van Max Verstappen werd het duidelijk waarvoor de gele vlag gezwaaid werd: er liep een varaan rond op het circuit. De Nederlander was de eerste die het beest tegenkwam, net als in 2016, toen hij oog-in-oog stond met 'Godzilla'.
Later in de training kwam de varaan nogmaals naar buiten, wat wederom voor een korte gele vlag-periode zorgde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties