McLaren-coureur Lando Norris heeft de F1 Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam geschreven. Achter de Brit kwamen Oscar Piastri en Nico Hullkenberk als tweede en derde over de streep. Daarmee heeft Hulkenberg het eerste podium uit zijn carrière als F1-coureur binnen.
Waar er voorafgaand aan de Grand Prix op Silverstone flinke regen viel, was het bij de start van de race louter zonneschijn op de grid. Ondanks dat vertrok de grid voor de formatieronde achter de safety car, waarna de coureurs met een gebruikelijke staande start begonnen aan de twaalfde ronde van het seizoen. Voorafgaand aan die start doken er echter meerdere coureurs, onder wie Charles Leclerc en George Russell, naar binnen voor een switch naar de droogweerbanden.
Bij de start van de race behield Verstappen zijn leidende positie, terwijl thuisheld Lewis Hamilton goed naar voren wist te komen. Door een crash van Liam Lawson met Haas-coureur Esteban Ocon kwam er een virtual safety car-situatie (VSC) en maakte ook de tweede Mercedes-coureur, Andrea Kimi Antonelli, zijn stop voor een switch naar slicks. Wat opviel was dat er slechts negentien coureurs op de baan reden. Dit vanwege het feit dat Alpine-coureur Franco Colapinto niet weg kwam uit zijn pitbox.
In ronde vier werd de race hervat, maar al gelijk was er een nieuwe (hele korte) neutralisatie. Stake-coureur Gabriel Bortoleto schoof namelijk van de baan bij het uitkomen van bocht twee, maar de Braziliaan kon zijn weg vervolgen. Enkele bochten later zette Bortoleto zijn wagen echter alsnog stil en kwam er een tweede VSC.
Verstappen versus Piastri en meerdere neutralisaties
In ronde zeven werd de Grand Prix hervat en was het Verstappen die zijn leidende positie wist te behouden. WK-leider Piastri maakte echter aanstalten bij Verstappen en zette direct de aanval in. Op Hangar Straight wist Piastri voorbij te gaan aan Verstappen, die erg veel moeite had met zijn achterbanden. Opnieuw werd goed duidelijk dat de MCL39 een stuk beter met zijn banden omgaat dan Verstappens RB21.
In ronde tien kwamen de coureurs die eerder in de race naar binnen waren gedoken voor een switch naar slicks opnieuw naar binnen voor een switch naar de natweerbanden. De regen was namelijk teruggekeerd en een stuk heviger ook. Verstappen verloor in de achtergrond P2 aan Norris, waarna de gehele top drie naar binnen kwam voor nieuwe natweerbanden. Bij die stop herpakte Verstappen zijn tweede plek door een matige stop van McLaren.
Door de grote hoeveelheid regen die er uit de hemel kwam, besloot de wedstrijdleiding de Grand Prix in ronde veertien opnieuw te neutraliseren. Ditmaal door middel van een volledige safety car (SC). In ronde 17 kwam de SC naar binnen en werd de Grand Prix van Groot-Brittannië hervat. Bij die herstart was het leider Piastri die zijn leiding behield. Ook achter de Australiër bleef de pikorde nagenoeg gelijk, al wist thuisheld Hamilton vanaf P8 goed naar voren te komen.
Nog geen ronde later kwam er opnieuw een SC naar buiten. Dit vanwege een crash van Racing Bulls-coureur Isack Hadjar. De Frans-Algerijnse coureur maakte een zware klapper mee onderweg naar Copse waarbij hij achterop de Mercedes-auto van Andrea Kimi Antonelli reed en zorgde daarmee voor een nulpuntenfinish voor het B-team van Red Bull, Racing Bulls. Door zijn aanvaring met Hadjar viel Antonelli enkele rondes later ook uit.
Spin Verstappen, straf voor Piastri
In ronde 21 werd de race hervat en wist leider Piastri opnieuw zijn leiding te behouden. Verstappen, de coureur achter hem, verloor echter de controle over zijn auto en viel veel plekken terug tot buiten de top tien. Voorafgaand aan Verstappens spin schoot hij echter voorbij aan leider Piastri achter de safety car, nadat de Australiër keihard op zijn rem ging staan. Piastri's actie werd onderzocht door de wedstrijdleiding en de Australiër kreeg uiteindelijk een tijdstraf van tien seconden aan zijn broek.
Hoewel er vooraan in het veld niet zoveel gebeurde tussen de twee McLarens, was er achter de twee papaya-oranje coureurs naarmate de race vorderde steeds meer gaande. Zo vocht Stake-coureur Nico Hülkenberg zich naar een knappe derde plaats en kwam ook Sir Lewis naar voren. Daar weer achter was het Verstappen die zich langzaam maar zeker een weg naar voren baande vanaf P10.
Een aantal rondes verder kwamen de eerste coureurs naar binnen voor een switch naar slicks. Na een high-speed incident van Russell in Maggots-Becketts bleek echter dat die wissel veel te vroeg kwam en de natweerbanden nog steeds de beste banden waren. In ronde 42 besloten enkele teams dat het omslagpunt wél was gekomen en dus reden er meerdere coureurs naar binnen voor een switch naar de slicks, waaronder Verstappen.
Na de eerste stops volgden meer coureurs en loste ook WK-leider Piastri zijn tijdstraf van tien seconden in, waarna zijn teamgenoot Norris een ronde later volgde en op P1 in de pitstraat uit reed. Uiteindelijk was het Norris die de race wist te winnen, terwijl Piastri en Hülkenberg het podium compleet maakten. Daarachter waren het Hamilton, Verstappen, Pierre Gasly, Lance Stroll, Alonso, Alexander Albon en Russell die de top tien compleet maakten.
Wat doet de WK-stand?
Door zijn podiumfinish heeft Hülkenberg zijn team een grote dienst bewezen in de WK-stand voor de constructeurs. Piastri's voorsprong is daarnaast geslonken naar acht punten door zijn P2 achter teamgenoot Norris. Bekijk de gehele bijgewerkte WK-stand via deze link.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties